Reisverslag London 2019 deel 9

Tags: 

Zondag 14 juli 2019
Als laatste hebben we op deze zondag in Greenwich het Nationale Maritieme Museum bezocht. Dit is een groot scheepvaartmuseum dat bestaat sinds 1937. Het museum bezit een zeer groot aantal voorwerpen op het gebied van de marine. Een deel van de schilderijencollectie hebben we eerder op de dag al gezien in het Queen’s House. Meteen in het begin van het museum is een schilderij van Turner uit 1822-1824 te zien dat de slag bij Trafalgar laat zien.



Op de volgende foto zijn een aantal schaalmodellen van schepen te zien zoals het oorlogsschip de Britannia uit 1682 en een model van een koninklijke jacht.



Een aparte ruimte is speciaal ingericht voor de slag bij Jutland. Op 31 mei 1916 vond hier bij Denemarken een grote zeeslag plaats tussen de Britse en Duitse marine. Deze zeeslag heeft bijna 9000 mensen het leven gekost. Beide landen hadden jarenlang geïnvesteerd in schapen om een dergelijke zeeslag te kunnen winnen, maar er was uiteindelijk geen duidelijke winnaar.



In de hal van het museum staat een oude boot die in de 18de eeuw gebruikt is door prins Frederik van Wales als hij over de rivier de Thames voer in London. Het was een roeiboot en er waren in totaal 21 mannen nodig tijdens het roeien van de boot. In 1849 is deze boot voor het laatst gebruikt door prins Albert, de echtgenoot van koningin Victoria.



Vanaf 1760 ondernam Engeland allerlei expedities naar de Pacific om daar wetenschappelijk onderzoek te doen. Hieronder is een schaalmodel van het eerste schip dat die kant op ging te zien, de Endeavour. Voor het schip is te zien wat er allemaal nodig was voor een dergelijke expeditie.



De kano uit Fiji op de volgende foto is in 2014 en 2015 gebouwd op een traditionele manier. Dat betekent dat hierbij geen spijkers gebruikt werden. Dit soort kano’s konden rond de 150 mensen vervoeren met de bijbehorende proviand en ook varen op open zee.



Een zaal vol met losse voorwerpen die allemaal met de zee te maken hebben.



In een aparte ruimte is een deel van de glazen koepel te zien, die tot 1992 op het gebouw van de Baltic Exchange stond. Dit was het gebouw waarin het gelijknamige bedrijf gevestigd was. Dit bedrijf levert allerlei informatie op het gebied van goederentransport over het water. In 1992 heeft de IRA op dit gebouw een aanslag gepleegd. De glazen koepel is hierbij voor een groot deel ook verwoest. Wat nog van deze koepel over was, is bewaard. Uiteindelijk is men 10 jaar bezig geweest om deze zoveel mogelijk te reconstrueren en het resultaat staat nu in dit museum.



In het museum wordt ook uitgebreid ingegaan om alle personen en goederen die de Britten tussen de 17de en 19de eeuw vervoerd hebben over de Atlantische Oceaan.



Op de volgende foto is een schilderij te zien van de slag om Havana in 1762. Bij deze slag bracht de Britse marine een gevoelige slag toe aan de Spanjaarden tijdens de Zeven Jarige Oorlog. Het schilderij is van Dominic Serres en maakt onderdeel uit van een groep van 11 schilderijen. Dit schilderij laat de landing van de Britse troepen zien.



Hieronder een foto waarop het model te zien is van het fregat de “Lowestoft”. Dit fregat is rond 1760 actief geweest in Quebec.



De Oost India Company zorgde zo’n 250 jaar voor de handel tussen Engeland en Azië via de zee. Nadat er steeds meer kriek op dit bedrijf kwam en er in India, waar ze grote delen van het land bestuurden, interne onrust ontstond, hield het bedrijf rond 1860 op te bestaan. Het schilderij op de volgende foto laat vier Britse zeelieden zien voor een Chinese rechtbank. De scene is uit 1807 toen rebellerende zeelieden een Chinese man doodden. Het zorgde voor een stop in de handel tussen China en Engeland voor twee maanden.



De VOC dreef lang handel met Nederlands-Indië en was daarbij groter en succesvoller dan de Engelsen. Hieronder is een schaalmodel van een boot van de VOC uit 1657 te zien.



Een apart gedeelte van het museum gaat over reizen naar de poolgebieden. De Britse marine was ook actief in het verkennen van deze gebieden. Zo vonden er verschillende expedities plaats naar de Noordpool. In het museum zijn een aantal voorwerpen te zien die gebruikt zijn bij een expeditie in 1875.



En hier nog een foto met materiaal dat in moderne tijden gebruikt wordt voor poolexpedities.



Naast alle aandacht voor de Engelsen kwamen ook de activiteiten van andere Europese landen op marinegebied in dit museum kort aan bod.



Op de onderstaande foto zijn nog een drietal modellen van schepen te zien. Het gaat hier om schepen uit de 16de en 17de eeuw.



Een apart deel van het museum gaat over de Britse admiraal Horatio Nelson. Hij was de belangrijkste tegenstander van Napoleon op zee. Destijds was het gebruikelijk bij de Britse marine dat de opvarenden van het schip die een ander schip veroverden de lading als prijs mochten houden. Dit was dan ook de reden dat mensen zich aansloten bij de marine, in de hoop om rijk te worden. Uiteindelijk ging het grootste deel van de winst wel naar de kapitein en de hogere officieren van het schip.



Bij de zeeslag bij Trafalger is Nelson geraakt door Franse soldaten. Dit gebeurde op het schip de “Victory”. Hierna werd hij het schip ingedragen door de bemanning en leefde vervolgens nog drie uur. Hij heeft toen nog meegekregen dat de Engelsen deze slag gewonnen hebben. Na zijn dood kwam er een verering van Nelson op gang. Er ontstond dan ook een hele handel in allerlei spullen die gemaakt werden als aandenken aan hem.



Tot slot van dit deel van het reisverslag nog een laatste foto uit het museum zelf. In de laatste ruimte waren nog allerlei modellen van schepen en ander materiaal te zien.



Na deze goed bestede dag in Greenwich was het aan het eind van de middag weer tijd om met de trein terug te gaan naar het centrum van Londen.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.