Reisverslag Frankfurt Main Juli 2020 Deel 1

Tags: 

Woensdag 22 juli 2020
De hele situatie rondom Corona heeft mijn vakantieplanning voor het jaar 2020 behoorlijk op zijn kop gezet. Een geplande reis naar Polen eind april heb ik volledig geschrapt. Een latere reis naar Hongarije en het Oosten van Kroatië voor eind mei heb ik voorlopig uitgesteld tot een later tijdstip in 2020. Door de steeds weer wisselende reisbeperkingen naar de verschillende landen in Europa is het vooraf plannen van een reis feitelijk onmogelijk geworden.

Verder wil ik ook niet het risico lopen om met betaalde treinkaartjes te blijven zitten als een reis uiteindelijk toch niet door kan gaan. Aan het begin van de zomervakantie heb ik er daarom voor gekozen om enkele dagen naar Frankfurt (Main) te gaan. Dit ligt op zo’n 400 kilometer afstand van Oosterhout en met de auto ben je er in ongeveer vijf uur.



Het Staedel Museum in Frankfurt bezit een zeer grote collectie kunst (schilderijen, grafisch werk en beelden). Het is in de eerste helft van de 19de eeuw opgericht met behulp van de nalatenschap van de bankier Johann Friedrich Staedel. In Duitsland zijn de maatregelen om Corona tegen te gaan in elk geval een stuk strenger dan in Nederland. Als je ergens binnen bent (museum, restaurant, winkelcentrum etc.) moet je verplicht een mondkapje op. Dat is in elk geval totaal anders dan de situatie in Nederland waar je er eigenlijk weinig van merkt doordat mondkapjes behalve in het openbaar vervoer bijna nergens verplicht zijn. Prettig is het allemaal niet, maar noodzakelijk wel.



Het eerste deel van de foto’s uit dit museum bestaat uit de schilderijencollectie. Hierboven is een drieluik te zien van Joos van Cleve uit 1524 dat de bewening van Christus laat zien.



De verzameling schilderijen is opgedeeld naar de periode waarin ze gemaakt zijn. Dit wordt weergegeven door de kleur van de muren waarin de schilderijen hangen. In het groene gedeelte van het museum hangen schilderijen uit de tijd van de reformatie. In tegenstelling tot de katholieken waren voor de protestanten allerlei religieuze beelden niet meer nodig waardoor veel kunstenaars werkloos werden. Verder kwam de nadruk ook meer op niet religieuze kunst te liggen.



Op de foto hierboven is een retabel (schilderwerk voor het altaar) uit het begin van de 16de eeuw te zien. Het is rond 1500 in opdracht van de Franciscanen gemaakt. Het bestaat uit een aantal schilderingen van de intocht van Jezus in Jeruzalem tot zijn wederopstanding. Op de lege plek hoort de schildering te zien te zijn waar Jezus in het graf gelegd wordt. Deze schildering is echter verloren gegaan.



Het volgende schilderij is van Rembrandt van Rijn en in 1905 aangekocht door het museum. Het toont het Bijbelse verhaal van de blindmaking van Simson uit het boek Richteren.



De foto hierboven laat een tweetal schilderijen zien van Justus Juncker uit het jaar 1765. Links is een peer te zien en rechts een appel. Beide soorten fruit zijn overrijp. Dit is te zien doordat er vliegjes rond geschilderd zijn.



Op de volgende foto is een van de voorwerpen uit dit deel van het museum te zien. Het gaat om een kruisaltaar van Adam Elsheimer. Het raamwerk van dit altaar is aan de hand van allerlei schetsen nagemaakt omdat het origineel niet meer bestond. Tussen 1971 en 1981 is het museum erin geslaagd om vijf ontbrekende delen in haar bezit te krijgen. Deze bevonden zich los van elkaar op verschillende plaatsen.



Hierboven is een altaar schilderij te zien uit Italië (Eind 15de eeuw). Dit soort schilderijen bestonden uit verschillende onderdelen die aan elkaar vastgemaakt werden. Meestal gaan deze schilderijen over één bepaalde heilige.



Na het maken van een flinke stap in de tijd komen we uit bij het bovenstaande schilderij van Johann David Passavant uit 1819. Het schilderij laat de Heilige Familie zien met Elizabeth en Johannes de Doper als kind.



Al voor de Eerste Wereldoorlog heeft het museum verschillende werken aangekocht van Franse impressionisten. Een aantal van hun werken zijn in de zaal op de foto hierboven te zien.



Dit schilderij is van Wilhelm Leibl uit het jaar 1876. Het laat een oudere boer en een jong meisje zien. Op het schilderij is te zien dat het meisje zich ongemakkelijk voelt in het gezelschap van de oudere man. Ze houdt ook een glas vast waar de vloeistof bijna uitloopt.



Hierboven is een schilderij te zien van het centraal station van Frankfurt uit 1942. Het is gemaakt door Max Beckmann. Het schilderij is door de schilder in Amsterdam gemaakt toen hij daar leefde op de vlucht voor het nazi regime.



Een voorbeeld van het expressionisme is dit schilderij van Ernst Ludwig Kirchner uit 1929 dat de Brandenburger Tor in Berlijn laat zien.



Carl Hagemann was een chemicus en industrieel, die van 1867 tot 1940 leefde. Hij bezat een grote verzameling moderne kunst. Zijn collectie is in de periode van het derde rijk door de toenmalige directeur van het museum verstopt en heeft hierdoor de oorlog overleefd. Hierdoor bezit het museum nu als dank nog een groot aantal tekeningen die door Hagemann verzameld zijn. De foto hierboven laat een wandkleed zien ontworpen door Lise Gujer naar een ontwerp van Ernst Ludwig Kirchner. Deze laatste kunstenaar is lang door Hagemann ondersteund en de opdracht om dit wandkleed te maken kwam ook van hem.

.

Tussen 1874 en 1886 vonden in Parijs een achttal tentoonstelling van impressionisten plaats. In een apart deel van het museum hangen een aantal van de werken, die op deze tentoonstellingen te zien waren. Hier is het schilderij “het middageten” van Claude Monet te zien.

Edgar Degas was een impressionistische schilder en beeldhouwer, die leefde van 1834 tot 1917. Nadat hij op latere leeftijd blind was geworden is hij in plaats van gaan schilderen zich gaan toeleggen op beeldhouwen. Het museum in Frankfurt bezit een aantal van zijn beeldjes, die van allerlei soorten materialen gemaakt zijn, en vooral bewegingen van mensen laten zien.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.