Reisverslag Oost-Duitsland 2013 Deel 9

Tags: 

Maandag 6 mei (ochtend)
Na aankomst in Praag ben ik vanaf het Centraal Station de stad ingelopen.



In de buurt van het Centraal Station is het Nationale Museum gevestigd. Dit is het belangrijkste museum van Tsjechië. Dit museum is gelegen “Wenceslausplein”. In deze omgeving zijn ook een aantal uitgaansgelegenheden gevestigd, die zich officieel “cabaretclubs” noemen.



Bij een aantal stoplichten, en ik heb dat verder nog nergens gezien, was naast het stoplicht een tellertje te zien, dat liet zien hoe veel seconden het nog duurde dat het stoplicht rood of groen was.



Verder lopen kwam ik uit op “Na Prikope”, een grote winkelstraat midden in het Centrum van Praag. Ook dit lijkt gewoon op een straat zoals je die in West-Europa tegenkomt met prijzen op West-Europees niveau.



Langzaam ben ik in de richting van de beroemde Karelsbrug gelopen. Op weg hiernaartoe kwam ik langs het “Municipal House”, het grootste concertgebouw van Praag.



Een andere bekende plek in Praag is het Oude Stadsplein. Rond dit plein staan kerken in gotische en barokke stijl.



Op deze dag was het overigens niet echt mooi weer. Het was de hele dag behoorlijk bewolkt en in het begin van de middag heeft het ook nog eventjes flink geregend.



Op het midden van dit plein staat een standbeeld van Johannes Hus, een hoogleraar uit Bohemen gedurende het einde van de 14de en het begin van de 15de eeuw. Een zeer bekende toeristische trekpleister is natuurlijk het astronomische uurwerk op dit plein.



Inmiddels was ik in de buurt gekomen van de Karelsbrug, die over de rivier de Moldau ligt. Vanaf deze plek is de Praagse Burcht, die op een verhoging staat, goed te zien.



De Karelsbrug is meer dan 500 meter lang en was toen deze gebouwd werd de enige verbinding tussen de beide delen van Praag. Aan weerszijden van de brug staan een dertigtal standbeelden in Barokstijl.



Op de Karelsbrug stonden enorm veel handelaren hun spulletjes te voorkomen. Ook waren er veel tekenaars te zien die ter plekke een portret konden maken.



In vergelijking met Berlijn is Praag absoluut een stuk meer toeristisch. Soms vond ik het zelfs te toeristisch.



Vooral op de Karelsbrug waren er veel Nederlanders waardoor ik soms het idee had in Nederland te zijn in plaats van in Praag.



Enkele van de beelden, die er allemaal vrij donker (en vuil?) uitzagen waren verwijderd om opgeknapt te worden.



In dit gedeelte van de stad heb ik als eerste de barokke Sint Nicolaaskerk bezocht.



Een echte katholieke kerk, die in vergelijking met de Duitse Protestantse kerken zeer overvloedig was ingericht en gebouwd.



Hierna ben ik doorgelopen naar de Praagse Burcht die op een heuvel ligt. Doordat het de laatste dag van de vakantie was en ik toch al wel wat moe geworden was, was dit toch nog een behoorlijk klim met flink wat treden.



Voor de Praagse Burcht wordt door een aantal soldaten continu de wacht gehouden. Hier zijn ze te zien in de wachthuisjes.



In de Praagse Burcht zelf zijn een aantal musea gevestigd. Omdat het hier enorm druk was, ben ik hier niet naar binnen geweest en heb ik besloten om later op de dag naar de Joodse wijk te gaan, in de hoop dat het daar wat rustiger was.



Bij de Praagse Burcht staat ook de grote Sint Vitus kathedraal. Het voorste deel van deze kerk is vrij toegankelijk, als je verder wilt moet je hiervoor betalen. Ook hier was het verschrikkelijk druk en kon je over de koppen lopen.



In de Sint Vitus Kathedraal zitten prachtige gebrandschilderde ramen.



Maandag 6 mei (middag)
Ik ben vervolgens weer teruggelopen in de richting van de Karelsbrug. In een zijstraat staat de Sint Thomaskerk. Hierdoor is deze kerk niet erg bekend, maar wel erg mooi.



De kerk heeft lang deel uitgemaakt van klooster en is in 1285 opgericht door de Orde der Augustijner Heremieten. Even een zijstraat inschieten in een grote stad, zorgt er voor dat je vaak leuke dingen tegenkomt, die je anders over het hoofd zou zien.



Vlak in de buurt van de Sint-Nicolaas is de Sint Josephkerk te vinden. Ook dit is een kleinere niet zo bekende kerk in Praag.



De rest van de middag heb ik besteed aan het bezoeken van de Joodse Wijk in Praag. In deze wijk zijn een aantal gebouwen die je kunt bezoeken. Helaas was het in de gebouwen niet toegestaan om foto’s te maken. In een aantal van deze gebouwen zijn zaken tentoongesteld over het vroegere Joodse leven in bracht. Onder andere werd hier toegelicht welke taak de Joodse gemeenschap bijvoorbeeld had bij het overlijden van een Joodse medeburger.



In de Joodse Wijk bevindt zich een klein kerkhof waar veel grafstenen schots en scheef door elkaar en soms ook zowat op elkaar staan. Deze begraafplaats is al enkele eeuwen niet meer in gebruik en heeft een totaal ander karakter dan de grote begraafplaats die ik enkele dagen eerder in Berlijn heb bezocht.



In deze wijk staan een aantal synagogen, de Malsel synagoge, de Pinkas synagoge, de Klausen synagoge en de Spaanse synagoge. Deze synagoge waren voor het merendeel ingericht als tentoonstellingsruimtes en zijn dus niet meer in gebruik.



Als laatste heb ik hier de Spaanse synagoge ingericht. Ook dit was deels een museum.



Deze synagoge zag er van binnen nog uit of hij in gebruik was. Het interieur was erg indrukwekkend en met mijn mobiele telefoon heb ik hier toch snel een foto van kunnen nemen. Inmiddels was het een uur of vier begonnen en toen ben ik op mijn gemak teruggelopen naar het Centraal Station in Praag.



Maandag 6 mei (avond)
Ik was hier rond kwart voor vijf en heb toen op mijn gemak wat gegeten. Daarna was het nog een klein uurtje wachten op de trein richting Berlijn die om half zeven weer vertrok.



Rond een uur of zes stond de trein al klaar om in te stappen. Om half 7 vertrekt de laatste trein uit Praag in de richting van Berlijn. Ook nu worden een tweetal rijtuigen aan deze trein gehangen die meerijden tot Berlijn Ostbahnhof en die voor het gewone treinverkeer gebruikt worden. Overigens werd het eindstation wel verkeerd aangegeven. De trein rijdt via Berlijn door naar Amsterdam-Centraal, maar op het informatiebord werd aangegeven dat de trein via Amsterdam-Centraal naar Berlijn Ostbahnhof rijdt.



Keurig rond half 7 ’s avonds vertrok de trein weer in de richting van Berlijn. Voor het gewone treinverkeer werden dezelfde twee rijtuigen gebruikt als vanmorgen. Deze rijden blijkbaar continu op en neer tussen Berlijn en Praag.



In deze oude treinstellen zaten zelfs nog de originele plaatjes van de bouwer, te weten “VEB Waggonbau Bautzen”. Ondanks dat de DDR al 23 jaar niet meer bestaat, rijden deze rijtuigen nog steeds door. Blijkbaar is het toch wel degelijk materiaal.



Rond kwart voor negen maakte de trein een tussenstop in Dresden. Inmiddels was het al donker geworden. De route langs de Elbe was nu erg sprookjesachtig omdat je nu overal lichtjes zag van de huizen, die tegen deze berg aangebouwd waren. Zoals eerder gezegd leek het wel op de Diorama uit de Efteling.



De trein kwam rond kwart over elf keurig netjes op tijd weer aan in Berlijn Ostbahnhof. ’s Avonds was het een flink stuk rustiger dan op de heenreis naar Praag. Tussen Dresden en Berlijn ben ik nog aan de praat geraakt met iemand uit Engeland, die hier aan het rondreizen was. Ik heb hem in Berlijn nog de weg kunnen wijzen naar de S-Bahn om bij zijn hotel te komen.



Op Berlijn Ostbahnhof werden de twee treinstellen voor de gewone treinreizigers weer ontkoppeld, inclusief de Tsjechische locomotief. De andere wagons werden in gereedheid gebracht om na een pauze van ongeveer 20 minuten door te rijden naar Amsterdam-Centraal als nachttrein.



Met de S-Bahn ben ik vervolgens teruggegaan naar mijn hotel om daar rond een uur of twaalf aan te komen.

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.