Reisverslag Boedapest 2015 Deel 1

Tags: 

Dinsdag 28 april 2015

Tijdens de voorjaarsvakantie, die dit jaar voor mij twee weken duurde, ben ik voor het eerst een aantal dagen naar Boedapest op vakantie geweest om daarna nog door te reizen voor een tweetal dagen Berlijn. In de week voor deze vakantie was bij de Deutsche Bahn de zoveelste staking van de machinisten aan de gang. Op de dag dat ik richting Boedapest vertrok, was de staking gelukkig weer enkele dagen afgelopen. Een nieuwe staking werd wel aangekondigd en vond later tijdens mijn vakantie ook plaats.

Op 28 april kon ik gewoon 's morgens op de trein richting Arnhem stappen om daar rond 10 over 9 over te stappen op de ICE International in de richting van Frankfurt.

In de trein naar Frankfurt raakte ik nog aan de praat met een man, die inmiddels gepensioneerd was. Hij kwam uit Nederland, maar woonde al vele jaren in Zwitserland, waar hij een bedrijf heeft gehad. Om de zoveel tijd pendelde hij met de trein op en neer richting Nederland om daar musea en dergelijke te bezoeken. Reizen met het vliegtuig over zulke afstanden vond hij maar niets en daar kon ik het alleen maar mee eens zijn.

Rond 10 voor 12 kwam de ICE International keurig op tijd aan op het station bij het vliegveld van Frankfurt waar ik over kon stappen op de ICE naar Wenen. Ook deze trein reed keurig op tijd en rond kwart over zeven in de avond kwam ik aan op het nieuwe Centraal Station van Wenen. Toen ik vorig naar Wenen ben geweest was dit station nog niet klaar en reed deze trein tot het Westbahnhof in Wenen.

In Wenen moest ik ongeveer een uur wachten op de trein naar Boedapest. Normaal kun je tussen Wenen en Boedapest met de Railjet reizen, dit is een luxe intercitytrein van de Oostenrijkse spoorwegen. Als je na 7 uur aankomt in Wenen kun je enkel nog met de nachttrein met als eindbestemming Boekarest (Euronight Dacia) in Boedapest komen. Kaartjes zijn wel via internet te bestellen, maar dan krijg een code, waarmee je in Oostenrijk naar een automaat van de Oostenrijkse spoorwegen moet gaan om je kaartje af te halen.

Deze trein kwam stipt op tijd rond kwart over acht het centraal station van Wenen binnen rijden. Deze nachttrein bestond uit niets meer dan een viertal gammele wagonnetjes van de Roemeense spoorwegen. De reis naar Boedapest duurde een kleine drie uur. Doordat het al donker geworden was, was er van de omgeving nauwelijks iets te zien. In deze trein ben ik nog aan de praat geraakt met een vrouwelijke arts uit Boedapest, die al jaren in Duitsland werkte. Dit vanwege het feit dat de salarissen in Boedapest erg laag zijn. Ze was nu bezig om woonruimte in Wenen te zoeken en reisde een dag tussen Boedapest en Wenen op en neer. Met ongeveer 15 minuten vertraging kwam de nachttrein aan in Boedapest Keleti, het Oost-station van Boedapest. Het station was vrijwel uitgestorven en het was er ook behoorlijk donker. Ik had gezorgd voor een hotel op loopafstand van het station, dus binnen 5 minuten was ik vanuit het station bij mijn hotel aangekomen. Enkele duistere figuren, die zich voor taxichauffeurs uitgaven heb ik maar gewoon straal genegeerd en die waren vervolgens ook niet opdringerig.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.