Reisverslag Stuttgart Zomer 2017 Deel 2

Tags: 

Dinsdag 8 augustus 2017
In Stuttgart bevindt zich in het stadsdeel Bad Cannstatt de "Mercedes-Benz-Welt". Deze is gevestigd op een gedeelte van het terrein van de Mercedes Benz fabrieken waar auto's geproduceerd worden. Onderdeel van de "Mercedes-Benz-Welt" is het "Mercedes-Benz Museum". (https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/classic/museum/)



Het museum geeft een volledig overzicht van de auto's van Mercedes-Benz waarbij de hele geschiedenis van het bedrijf aan bod komt. Mercedes-Benz is tegenwoordig een onderdeel van het Daimler concern. Het museum bestaat uit een 12-tal delen. 7 delen waarin de geschiedenis van het merk Mercedes-Benz vertelt wordt en 5 delen waarin de autocollectie van het museum te zien is.



Het eerste deel van het museum gaat over het ontstaan van de auto en beslaat de periode tussen 1886 en 1900. Hieronder is een plaatje te zien van de markt van Stuttgart rond 1890. Hier is te zien dat er rond deze periode voor het eerst fietsen kwamen zoals wij die nu kennen. Hiervoor hadden de fietsen nog geen gelijke wielen, maar een groot voorwiel en een klein achterwiel.



Nadat in 1825 in Groot-Brittannië de eerste spoorweg aangelegd is, ontstond 10 jaar later in Duitsland tussen Neurenberg en Fürth de eerste spoorlijn. Hier is een afbeelding te zien van het treinstation in Stuttgart rond 1890.



In 1881 begint Karl Benz met de productie van zijn eerste gasmotor. Hieronder is de tweetakt motor van Benz uit 1882 te zien. Vanwege de grootte en omvang kon deze tweetakt motor niet gebruikt worden in een rijdend voortuig maar alleen stilstaand.



Op de onderstaande foto is de motorboot "Marie" te zien. Otto van Bismarck was de eigenaar van deze boot. In de zomer van 1886 heeft Daimler met een zelfde soort boot een eerste proefvaart op de rivier de Neckar gemaakt.



Tussen 1894 en 1901 zijn er ongeveer 1200 wagens van de soort "Motor-Velociped" verkocht. Dit was niet alleen de eerste kleine auto voor dagelijks gebruik, maar ook het eerste voertuig dat iin serie geproduceerd is.



In 1890 is door Daimler de eerste benzinemotor met vier cilinder verkocht aan klanten. Sinds 1898 zijn deze motoren ingebouwd in voertuigen die in het verkeer gebruikt worden.



Op verschillende etages van het museum, het museum heeft in totaal 8 verdiepingen. Hier zijn een aantal auto's uit de periode rond 1900 te zien, die door Mercedes geproduceerd zijn.



Deze Mercedez-Benz Omnibus LO 1112 is gemaakt door de fabriek van het bedrijf in Buenos Aires en gebruikt door de busondernemer Hector Prieto. Van dit voertuig zijn er in totaal 4848 geproduceerd.



De onderstaande bus is er een die geproduceerd wordt sinds 2009. In totaal kunnen er 44 personen met deze bus reizen.



De Mercedes-Bens O 305 is van 1980 tot 1995 door het openbaar vervoersbedrijf van Stuttgart gebruikt en heeft in die periode meer dan 1 miljoen kilometer afgelegd.



Deze sportwagen met twee zitplaatsen komt uit het jaar 1928. Van dit model zijn er 35 geproduceerd tussen 1928 tot 1932. De maximale snelheid van deze auto is 192 km/h.



"Wille und Tat" is een slogan uit nazi-Duitsland. Hier is een advertentie van Mercedes-Benz te zien uit 1935 die geplaatst is in de "Völkischen Beobachter", de krant van de nazi-partij van Adolf Hitler.



Zoals op de onderstaande foto te zien is, bevinden zich op de verschillende niveaus auto's van Mercedes. Het gebouw heeft de vorm van een soort cilinder en langs de randen loop je langzaam naar beneden langs teksten en voorwerpen uit de geschiedenis van het bedrijf. Op vijf van de verdiepingen zijn er aparte ruimtes waar de meeste auto's uit de collectie van het museum te zien zijn.



Deze Mercedes-Benz 3000 uit 1952 had als bijnaam "Adenauer". In deze soort auto verplaatste zich de eerste kanselier van de Bondsrepubliek Duitsland, Konrad Adenauer.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.