Reisverslag Boedapest-Zagreb 2018 Deel 14

Tags: 

Donderdag 3 mei 2018
Op de laatste vakantiedag ben ik naar Varazdin geweest. Dit is een plaats in het noorden van Kroatië die op een afstand van 81 kilomeer van Zagreb ligt. Varazdin heeft rond de 50.000 inwoners. Tussen Zagreb en Varazdin rijden treinen, maar dan ben je gemiddeld wel 2 1/2 uur onderweg. De treinen rijden ook onregelmatig verspreid over de dag (dus niet elk uur een trein op een vast tijdstip).



Op dit traject is het spoor niet geëlectrificeerd en daarom werd er met dieseltreinen gereden. Zoals op de beide foto's te zien is, gaat het hier om behoorlijk oude treinen, waarschijnlijk nog uit de communistische tijd. Delen van het traject hebben ook maar een enkel spoor.



De trein vertrekt om half 8 vanaf het centraal Station van Zagreb om rond 10 over 10 in Varazdin aan te komen. In totaal zijn er 29 tussenstops op dit traject. Hieronder een foto van de derde tussenstop in Vrapce (07.40 uur).



Als je een keer wat van het landschap van Kroatië wilt zien, is het een interessant idee om op zo'n manier met de trein te reizen. Duidelijk is wel dat de trein op deze manier geen concurrent is voor de bus of voor de auto. Vierde tussenstop in Gajnice om 07.44 uur.



Vijfde tussenstop in Podsused Stajaliste om 07.48 uur.



Zesde tussenstop om 07.54 uur in Zapresic. Dit is het eerste station buiten de hoofdstad Zagreb.



Als de trein de buitenwijken van Zagreb is uitgereden kom je al snel in het landelijk gebied terecht. Rond de steden zijn vaak industriegebieden te zien zoals dit opslagterrein voor auto's.



Rond half 9 maakt de trein een wat langere tussenstop in Zabok (tussenstop nummer 13). Zoals je op de onderstaande foto kunt zien, wordt op deze route zeker niet het beste materieel van de Kroatische spoorwegen ingezet .



Op het station van Zagreb waren ook al nieuwe treinstellen te zien voor dit soort routes. Blijkbaar worden de oude treinen dus langzaamaan vervangen.





Tussenstop 14 in Hum Lug om 08.38 uur.



Tussenstop 15 in Dubrava Zabocka om 08.42 uur.



Tussenstop 16 in Spickovina om 08.46 uur. Zoals op de foto's te zien is, zijn de stations heel wisselend. Soms staat er een keurig net gebouw met een stationschef. In andere gevallen is het niet meer dan een klein vervallen hokje.



Tussenstop 20 om 09.04 uur in Donji Lipvec..



Doordat de trein om de vijf minuten wel ergens stop, komt deze nooit echt goed op snelheid. Verder is de route ook behoorlijk kronkelig en daardoor is het tempo van een groot deel van de treinreis erg laag.



Tussenstop 24 in Podrute om 09.29 uur.





Tussenstop 25 in Madarevo om 09.37 uur.



Tussenstop 26 in Madarevo om 09.43 uur.



Omdat het vandaag ook weer een warme dag was, was het in de trein al flink warm geworden. Airconditioning is er niet een dergelijk oud model, dus het was gewoon ouderwets de raampjes openzetten voor wat verfrissing.



Tussenstop 27 in Krusljevec om 09.53 uur.



Tussenstop 28 in Sveti Ilija om 09.58 uur.



Iets over tienen reed de trein keurig volgens de dienstregeling Varazdin binnen.



Het was eigenlijk de bedoeling om in de ochtend Cakovec te bezoeken. Dit is een plaats die op 10 minuten afstand van Varazdin ligt met de trein. Cakovec is een kleinere plaats en in de middag zou er dan genoeg tijd overblijven voor Varazdin. In Varazdin was een stop van 7 minuten voordat de trein weer verder zou rijden. De tijd liep al snel op en de machinist van de trein liep de hele tijd van voor naar achter en weer terug. Blijkbaar waren er technische problemen.



Na een tijdje wachten moest iedereen overstappen in een andere trein. De trein stond al buiten de perrons maar het was uitstappen, langs het spoor lopen en weer instappen. Vervolgens duurde het weer een hele tijd. Toen het al rond kwart voor 11 was, heb ik besloten maar weer uit te stappen en enkel Varazdin te bezoeken. Gezien de onregelmatige dienstregeling zou ik dan te laat in de middag in Varazdin terugzijn waardoor ik hier niet alles zou kunnen bezoeken wat ik wilde. Beter een stad goed bezoeken dan twee half.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.