Reisverslag Boedapest-Zagreb 2018 Deel 17

Tags: 

Vrijdag 4 mei 2018
Na een zestal dagen in Boedapest en Zagreb was het op vrijdag 4 mei weer tijd voor de terugreis naar Nederland. Om 7 uur vertrekt er vanuit Zagreb een trein waarmee je in een keer door kunt rijden naar Frankfurt in Duitsland. Het was dus vroeg op staan om op tijd de trein te hebben. Het ontbijt in het hotel heb ik deze laatste dag dan ook maar overgeslagen. In het station van Zagreb zijn er altijd wel wat winkels open zodat ik daar nog wat te eten heb gekocht voor de reis.



Tot het station in Villach (Oostenrijk) bestaat de trein uit een drietal wagons van de Oostenrijkse spoorwegen. Twee wagons voor de tweede klas en een wagon voor de eerste klas. Overdag rijden er tussen Zagreb en Oostenrijk slechts drie treinen. Deze trein om 7 uur. Eentje die om half 8 vertrekt naar wenen en nog een trein aan het begin van de middag. In de avond rijden er nog een tweetal nachttreinen.



Het treinverkeer is in het voormalige Joegoslavië dus niet zo goed ontwikkeld als dat in andere ook Oost-Europese landen het geval is. Een reservering bleek achteraf niet echt nodig te zijn omdat het in dit treindeel (dat later aangekoppeld wordt aan de trein naar Duitsland) gedurende de hele rit erg rustig was.



Rond half acht maakt de trein de eerste tussenstop in Dobova in Slovenië. Hier wacht de trein ongeveer 15 minuten voor de grenscontroles die tussen Kroatië en Slovenië worden uitgevoerd. Hierna rijdt de trein veder Slovenië in.



De trein rijdt voor een deel langs de rivier Sava. Zoals op de foto te zien is, ging het weer richting de Alpen steeds meer betrekken en ging het uiteindelijk nog flink regenen.



De volgende tussenstop is in Sevnica rond 10 over acht. Zoals op de foto's te zien is, is het op alle stations in Slovenië buitengewoon rustig. En dat rond een moment waarop je toch de nodige reizigers zou verwachten. Naast een aantal internationale treinen rijden er meestal maar twee of drie regionale treinen per uur. Vaak een in de richting van Ljubljana en een ander in de richting van Dobova.



Tussenstop op het station van Zidani Most rond vijf voor half negen.



Via de hoofdstad Ljubljana rijdt de trein dan verder richting Oostenrijk. Doordat het inmiddels flink was gaan regenen waren er op dit deel van het traject geen foto's te maken vanuit de trein waarop je ook nog wat kunt zien. Hier de tussenstop in Lesce-Bled rond 10.00 uur.



Rond kwart over 10 wordt dan Jesenice bereikt. Dit is de laatste tussenstop van de trein in Slovenië. Via de Karawankentunnel rijdt de trein dan vervolgens Oostenrijk binnen. Door deze tunnel loopt ook een belangrijke verkeersweg die door veel toeristen wordt gebruikt.



Een half uurtje later is de trein dan in Faak am See. Het eerste station in Oostenrijk waar een tussenstop gemaakt wordt.



Rond 11 uur komt de trein dan aan in Villach. De drie wagons worden vervolgens gekoppeld aan de trein die uit Klagenfurt komt. Een kwartier later rijdt de trein dan weer verder in de richting van Duitsland. Op deze manier is er zonder overstappen een rechtstreekse trein die door vier landen gaat.



Villach heeft een behoorlijk groot station van waaruit allerlei treinen vertrekken naar de omliggende landen van Oostenrijk.



In Oostenrijk rijdt de trein door bergachtig gebied in de richting van Salzburg. Mede hierdoor en door de vele tussenstops is het tempo van deze internationale trein hier niet erg hoog.









Hieronder een foto van de tussenstop in Bad Gastein rond kwart over 12.



Tussenstop in Dorfgastein rond 10 over half 1.



Het station in Schwarzach St. Veit om 10 voor 1.



Het station in St Johann im Pongau om 1 uur 's middags.



Vooral in het eerste deel van de treinreis in Oostenrijk zitten een flink aantal tussenstops Pas vanaf Bischofshofen worden de afstanden tussen de stations waar de trein stopt groter en gaat het tempo omhoog.



Rond 10 over 2 stopt de trein in Freilassing voor het eerst in Duitsland op het Station in Freilassing. Hierna rijdt de trein van München verder om rond 6 uur aan te komen in Stuttgart. Oorspronkelijk was het de bedoeling om al in München over te stappen, maar vanwege veranderingen in de dienstregeling was een alternatieve route nodig waardoor ik tot Stuttgart in deze trein ben blijven zitten.



In Stuttgart had ik vervolgens 35 minuten om over te stappen op de Intercity Express naar Keulen Messe/Deutz. Die tijd was voldoende om nog een wat te drinken in de DB Lounge op het station van Stuttgart. De trein richting Keulen vertrok keurig netjes op tijd om daar rond kwart voor negen aan te komen.



Hier zat dan weer een half uur tussen om over te stappen op de regionale trein richting Mönchengladbach. Deze trein kwam ongeveer tien minuten te laat binnen waardoor het niet meer zou lukken om in Mönchengladbach over te stappen op de laatste trein richting Nederland. Aangezien in de trein geen conducteur te vinden was, heb ik eerst via Twitter contact gezocht met de Deutsche Bahn, maar daar kwam ik ook niet veel verder mee. Een behulpzame beveiligingsbeambte die eigenlijk al geen dienst meer had, werd toen aangesproken door meerdere reizigers die over moesten stappen naar Nederland. De trein naar Nederland is geen trein van de Deutsche Bahn en dan is niet zomaar mogelijk om even te vragen of deze trein wat langer kan wachten. Uiteindelijk heeft hij aan de machinist van de trein richting Mönchengladbach gevraagd om maar wat extra gas te geven. Daardoor lukte de overstap nog op het allerlaatste moment.



Om vijf voor elf kwam ik dan ook met de laatste trein uit Duitsland aan op het station in Venlo. De trein richting Eindhoven stond daar al klaar, maar met de melding dat deze pas na 15 minuten zou vertrekken. Dat zou weer problemen opleveren met de overstap in Eindhoven richting Breda. Uiteindelijk vertrok de trein toch op tijd waardoor het allemaal nog goed kwam en ik netjes volgens de dienstregeling op tijd thuis kwam.

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.