Reisverslag Praag-Berlijn Oktober 2018 Deel 11

Tags: 

Vrijdag 12 oktober 2018
Na mijn wandeling over de Petrin heuvel heb ik daar nog wat gegeten. Inmiddels was het al twee uur geworden en had ik nog een uurtje of twee om rond te lopen in Praag, omdat ik deze dag rond half 5 met de trein naar Berlijn vertrok. Als je de Petrin heuvel helemaal afloopt naar beneden, kom je bij de Karmelitska straat langs de "Church of Our Lady Victorious and The Infant Jesus of Prague".



Dit is een kerk van de orde van de karmelieten. Deze kerk is in 1611 door de aanhangers van Luther gebouwd. In 1624 kwam de kerk in handen van de karmelieten, die de kerk in 1784 weer op moesten geven door de hervormingen van keizer Jozef II. In 1993 kwam de kerk opnieuw in handen van de karmelieten.



In de kerk bevindt zich ook nog een kleine tentoonstellingsruimte met religieuze voorwerpen en kerststallen uit allerlei verschillende landen.



Verder lopend kom je dan vanzelf uit bij de Sint-Nicolaaskerk, vernoemd naar de persoon die in Nederland bekend staat als Sinterklaas. De kerk is gebouwd in de tweede helft van 17de eeuw in barokke stijl. Op deze plaats stond oorspronkelijk een gotische kerk uit de 13de eeuw.

Zoals op de onderstaande foto te zien is, wordt de kerk op dit moment grondig gerenoveerd.





Hierna was het tijd om weer terug te gaan naar het centraal station van Praag. Met de tram ben ik eerst naar de metrohalte Malostranska gegaan. Vanuit hier kun je met de metro snel terug naar het Centraal Station. Voor 110 Tsjechische kronen (iets meer dan 4 euro) kun je in Praag een dagkaartje kopen waarmee je 24 uur van het openbaar vervoer gebruik kunt maken. De metro is dan het eenvoudigste vervoersmiddel om je snel door de stad te verplaatsen. In de buurt van deze metrohalte bevindt zich deze herdenkingsplek voor de gevallen soldaten in de tweede wereldoorlog.



Vlak in de buurt staat ook nog een monument ter nagedachtenis aan Tsjecho-Slowaakse piloten die tijdens de tweede wereldoorlog in dienst waren bij de Britse luchtmacht (RAF).



Daarna ben ik teruggegaan naar mijn hotel om daar mijn bagage op te halen. Rond een uur of vier was ik dan ook ruim op tijd op het centraal station van Praag voor de trein richting Berlijn. In Tsjechiƫ wordt pas op het laatste moment aangegeven vanaf welk spoor de trein vertrekt. Iedereen staat dan ook in de stationshal te wachten voor het grote bord waar vlak voor vertrek de sporen op verschijnen. De trein vertrok vandaag met ongeveer 25 minuten vertragen. Op het moment dat het spoor op het bord verschijnt moet iedereen meteen tegelijk richting het juiste spoor.



De trein heeft ongeveer anderhalf uur nodig tot het laatste station in Tsjechiƫ (Decin), om vervolgens via Dresden door te rijden naar het eindstation in Berlijn.



In Duitsland werd de vertraging van rond de 20 minuten flink ingelopen waardoor de trein uiteindelijk rond kwart voor 9 met slechts 5 minuten vertraging aan kwam op het centraal station van Berlijn.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.