Reisverslag Schwäbisch Hall – Karlsruhe Voorjaar 2019 Deel 4

Tags: 

Donderdag 7 maart 2019
Op donderdag ben ik naar Karlsruhe geweest om daar enkele musea te bezoeken. Vanuit Stuttgart ben je binnen het uur met de trein in Karlsruhe. Tussen beide plaatsen rijden naast de normale regionale treinen ook snelle regiotreinen, die slechts zeer beperkt stoppen en daardoor bijna net zo snel zijn als de normale Intercity treinen. Met een dagkaartje van € 24 kun je ook van deze treinen gebruik maken. Rond een uur of 10 was ik dan ook in Karlsruhe.



Het Badisches Landesmuseum heb ik al wel eens eerder bezocht. Dat is een zeer groot museum over de geschiedenis van het land Baden waar je echt een volledige dag voor nodig hebt, om alles goed te kunnen zien. Als eerste museum heb ik deze dag de Kunsthalle Karlsruhe bezocht. Dit is een museum met een zeer grote collectie kunst uit een groot aantal eeuwen.



Het museum heeft natuurlijk een grote permanente collectie en ook tijdelijke tentoonstellingen. De tijdelijke tentoonstelling had als onderwerp “fotograferen en schilderen in de 19de eeuw”. Deze tijdelijke tentoonstelling was echter pas vanaf vrijdag te bezichtigen. Op deze donderdag was hij enkel open voor de pers dus daar kwam ik pas achter toen ik binnen was. Van de suppoost mocht ik het gewoon bekijken en als er iemand iets kwam vragen, moest ik maar zeggen dat ik van de pers was.



Aangezien ik van mijn reizen altijd verslagen maak die ik op mijn website publiceer klopt dat in zekere zin ook. Als je niet weet of een bepaald gedeelte van een museum al toegankelijk is, kun je het beste maar gewoon doorlopen alsof je van niets weet en dan vriendelijk blijven. Dan heb je vaak geluk zoals dat nu gebeurde. Ik heb in dit gedeelte van het museum natuurlijk een groot aantal foto’s gemaakt ;-)



Op de onderstaande foto zijn een 18 foto’s te zien van de Italiaan Roberto Rive uit Napels. Het gaat om foto’s die in de periode 1865 – 1870 in verschillende plaatsen in Italië zijn gemaakt. Er was in deze tijd veel vraag naar schilderijen en foto’s van antieke plaatsen en verre culturen. Hierdoor gingen in deze tijd allerlei fotografen dit soort reisrapportages maken.



De volgende drie foto’s zijn van Georg Maria Eckert. Ze komen uit een verzameling van 72 foto’s. Op de drie foto’s die hier te zien zijn staan afbeeldingen van de Münster van Straatsburg.



De afbeelding hieronder laat een foto zien van Gustave Le Gray. Het gaat hier om een foto van de zee. Bij deze foto is gebruik gemaakt van verschillende negatieven die tot een geheel zijn gecombineerd. Dit was nodig omdat voor de verschillende onderdelen van de foto verschillende belichtingstijden nodig zijn.



Vanaf 1880 was het vrij gebruikelijk dat schilders werkten met behulp van foto’s. Een foto kon bijvoorbeeld als ondergrond gebruikt worden om hierop het schilderij te maken. Op deze manier ontstond een zo realistisch mogelijk beeld van de werkelijkheid. De volgende drie afbeeldingen van Charles Negre laten dit zien.br>


Na deze tijdelijke tentoonstelling kom je daarna terecht in het resterende deel van het museum waar de permanente collectie te zien is. De collectie is opgedeeld in verschillende tijdsperiodes. Op de begane grond is een collectie te zien van Duitse kunstenaars uit de 19de eeuw. Een verdieping lager bevindt zich de Thoma Kapel. Het volgende schilderij is van Josepth Anton Settegast en laat de twee dochters van deze kunstenaar zien.



Hans Thoma werd in 1899 de directeur van het kunstmuseum. Vijf jaar later is op initiatief van de groothertog een apart onderdeel van het museum ontstaan dat speciaal gebruikt moest gaan worden voor de kunstwerken van Thoma. Een groot werk dat hij hiervoor is gaan maken, zijn een aantal schilderijen uit het leven van Christus. Het eerste werk gaat over de geboorte, het laatste over de herrijzenis. In 1907 is gestart met de bouw van het gedeelte van het museum waar de werken van Thoma te zien moesten zijn. De opening heft plaatsgevonden op 2 oktober 1909 toen Thoma zeventig jaar werd. In de jaren 80 van de 20ste eeuw is het kunstmuseum voor een deel opnieuw gebouwd en voor een deel opgeknapt. Hierbij is de Thoma kapel afgebroken en weer helemaal opnieuw opgebouwd.







De volgende foto laat een schilderij zien van een onbekende schilder uit de Zuidelijke Nederlanden. Het schilderij is tussen 1560 en 1570 gemaakt en laat Bathseba zien. Dit was de vrouw van koning David.



Een schilderij van Pieter van den Houte uit de periode 1610 – 1620 van de heilige Catharina met haar rad.



Het grootste deel van de permanente collectie bevindt zich op de tweede verdieping van het gebouw. Deze tweede verdieping is verdeeld in een veertigtal ruimtes, die weer onderverdeeld zijn in een zestal thema’s. Een grote verzameling van Nederlandse kunstenaars uit de 16de en 17de eeuw., de verzameling van gravin Karoline Luise von Baden, schilderijen uit de Middeleeuwen en de Renaissance en Franse en Duitse schilderijen uit de 17de tot en met de 19de eeuw.



Hier is een zelfportret van Rembrandt te zien uit de periode 1645 – 1648.



Een schilderij van Joseph Vernet uit 1755 uit de verzameling van Karoline Luise van Baden. Het schilderij laat een Griekse vrouw zien.



Karoline Luise heeft tussen 1759 en 1763 rond de 160 schilderijen gekocht voor haar verzameling. Dit was tijdens de laatse jaren van de zevenjarige oorlog. Veel vorstenhuizen stopten toen met het verzamelen van kunst waardoor de prijzen van kunstwerken flink zakten. In 1774 is ze gestopt met verzamelen omdat de kunstprijzen toen weer flink gestegen waren. In totaal bestond de collectie toen uit zo’n 200 schilderijen. Er is door haar niet met een speciaal doel verzameld dus het is een verzameling van allerlei soorten kunstwerken.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.