Reisverslag München 2019 deel 8

Tags: 

Woensdag 8 mei 2019
Voor de laatste dag van mijn vakantie had ik een aantal musea in München uitgezocht om te gaan bezoeken. Uiteindelijk heb ik alleen het Nationale Museum van Beieren bezocht. Dit museum was veel uitgebreider dan ik vooraf ingeschat had en daardoor ben ik hier de hele dag geweest. Het museum is opgericht door koning Maximiliaan II van Beieren in 1855. Het bevat een grote verzameling vanuit de oudheid tot de moderne tijd met natuurlijk een nadruk op de geschiedenis van de staat Beieren.



De tentoonstelling start op de begane grond met een aantal interieurs van boerderijen uit Beieren. De onderstaande foto laat een hemelbed zien van Johann Nepomuk Hummel, een Oostenrijkse componist uit het begin van de 19de eeuw.



Hieronder een inrichting van een huis uit Tirol dat in 1902 is aangekocht door het museum. De inrichting zelf komt uit het einde van de 18de eeuw en laat verschillende heiligen zien. Ook worden het laatste avondmaal, de opoffering van Isaak en Kain en Abel afgebeeld.



Het kijkkastje op de volgende foto is rond 1800/1810 in Magdeburg gemaakt. Het laat een kamer zien waarin drie kinderen rond een tafel staan en met allerlei zaken bezig zijn. In twee hoeken van de kamer staat een stoel waarop een hoed ligt. Een hoed is van een militair. Ook zijn een hond en een kat afgebeeld. Het kind dat aan het lezen is, is Karl Friedrich Weber, die zich in zijn leven vooral heeft bezig gehouden met de Griekse en Latijnse taal. De andere twee kinderen zijn zijn zus en broertje.



Een oven uit de tweede helft van de 19de eeuw die rond 1880 gevonden is in de omgeving van Kirchberg.



In een aparte ruimte staan een groot aantal voorwerpen die in 1939 onder het bewind van de nazi’s in beslag zijn genomen van de joodse bevolking. Joden met een Duitse nationaliteit moesten toen allerlei voorwerpen van waarde tegen een geringe vergoeding afstaan. In totaal heeft dit museum vervolgens 322 zilveren voorwerpen gekocht, die gedwongen door de Joden afgestaan waren. Sinds 1951 zijn in totaal 207 voorwerpen teruggegeven aan de eigenaren. De voorwerpen waarbij nog niet duidelijk is van wie deze zijn, staan nu nog steeds in het museum tentoongesteld.



Het Nationale Museum van Beieren heeft een oppervlakte van 13.000 m2, die verdeeld is over drie verdiepingen. De kern van de collectie bestaat uit een kunstverzameling van het Huis Wittelsbach, een Duitse adelijke familie, waarvan verschillende leden lange tijd koningen van Beieren zijn geweest. Ook tegenwoordig wordt de collectie van het museum nog steeds uitgebreid door aankopen en schenkingen.



In de hal van het museum staat het beeld “Soldanis Ringer”. Dit een kunstwerk uit de barokke tijd dat in 1911 in het museum terecht is gekomen. Het beeld laat twee jongen mannen zien die een gevechtssport uit het oude Griekenland beoefenen. In 1939 is het beeld uitgeleend aan het ministerie van Binnenlandse Zaken in Beieren waar het aan het einde van de oorlog verdwenen is. Uiteindelijk bleek dat het beeld in 1943 naar het slot Hirschberg in Weilheim is gebracht en na de oorlog toch weer terugkwam naar München. Daar dacht men toen dat het een kopie was van het originele beeld. Pas in 2016 werd een inventarisnummer van het museum op het beeld ontdekt en was het weer “teruggevonden”..



Een ruimte van het museum staat vol met sculpturen en fragmenten uit het klooster van de Benedictijnen in Wessobrunn. Dit klooster is in 753 gesticht om in 955 door de Hongaren verwoest te worden. In de 12de eeuw is het klooster weer opnieuw opgebouwd. Vervolgens brandde in de 13de eeuw de kerk van het klooster af, die weer opnieuw is opgebouwd. Eind 17de eeuw heeft het klooster met de bijbehorende kerk een barokke uitstraling gekregen. In 1803 is het klooster verlaten vanwege de secularisatie van Beieren en daarna raakte het geheel in verval. Materialen uit het klooster werden gebruikt om de stad Weilheim, die er in de buurt ligt op te bouwen.



Het hoofd van Johannes de Doper uit 1330. Dit beeld is gebaseerd op de onthoofding van Johannes op bevel van koning Herodes. Het hoofd ligt op een schotel die werd aangeboden aan koning Salomon.



Uit 1300 is het volgende beeld van Maria met Jezus en een rozenkrans.



Een groep beelden van Tilman Riemenschneider uit 1490/1492. In het midden is Maria Magdalena afgebeeld met om haar heen zes engelen. Zij had zich teruggetrokken in eenzaamheid om haar zonden te overdenken. De groep beelden laat zien hoe ze door de engelen wordt opgetild naar de hemel tijdens haar dagelijkse gebed.



Een beeld van de Heilige Agnes gemaakt van hout uit de periode 1480/1490. Het beeld is in 1935 door Albert Leopold Koppel via een handelaar aan Göring geschonken om zo andere kunstwerken vrij te krijgen. Na de oorlog is het beeld in bezit gekomen van de staat Beieren. In 1960 is het teruggegaan naar Koppel en uiteindelijk aangekocht door het museum waar het nu een onderdeel van de collectie is.



Om een wat beter beeld van het museum te krijgen hierbij een overzichtsfoto van een van de ruimtes waarin Middeleeuwse kunst te zien is.



Op de onderstaande foto is een beeld te zien van Jezus op een ezel tijdens de intocht in Jeruzalem. Dit soort beelden worden ook vandaag de dag nog gebruikt in delen van Duitsland en Oostenrijk tijdens processies op palmzondag.



Het altaarretabel op de volgende foto komt uit de voormalige Sint-Antoniuskerk van de Franciscanen uit München. Op het middelste beeld is de kruisiging van Christus te zien. Oorspronkelijk had het retabel dubbele zijpanelen. De panelen die nu te zien zijn, zijn eigenlijk de achterkant van het oorspronkelijke retabel.



Een drietal sculpturen uit de dom van Freising. De sculpturen bestaan uit Maria en de patronen van de dom en bijbehorende bisdom.



Naast kunst laat het museum ook allerlei andere voorwerpen uit het verleden zien, zoals de volgende ruimte die vol staat met wapens uit de Middeleeuwen. Hier zijn verschillende harnassen uit deze tijd te zien.



De onderstaande foto laat een wijnkoeler uit de 16de eeuw zien. Deze koeler werd gevuld met koud water waarin de wijn gekoeld werd. Op de buitenkant van de koeler zijn wijnranken te zien. Deze koeler is een van de grootste uit zijn tijd.



In de 16de eeuw waren tapijten met daarop scenes uit het leven van de Heilige Paulus erg populair. In het museum is een volledige serie van 9 stuks te zien. De tapijten zijn ontworpen door Pieter Coecke van Aelst. In de tapijten van deze Vlaamse schilder zijn invloeden uit de Italiaanse renaissance zichtbaar.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.