Tags
Dinsdag 8 augustus 2023
Het Thorvaldsen museum is een museum wat gaat over het werk van de Deense en Ijslandse kunstenaar Bertel Thorvaldsen (1770-1844). Hij leefde voor het grootste deel van zijn leven in Rome. Het museum is gebouwd tussen 1838 en 1848. Zoals op de foto te zien is het gebouw flink gebaseerd op de antieke Griekse cultuur. Zeker als je in het gebouw bent, heb je totaal niet het idee dat je in een museum in het centrum van Kopenhagen staat. Verder zijn er ook veel Egyptische elementen verwerkt in het gebouw.

Toen het museum gebouwd werd, gingen er rondom het museum allerlei wilde planten groeien die tot dan toe nooit in Denemarken voorkwamen. Na enige tijd was dit weer over en werd het vergeten. Inmiddels is duidelijk geworden dat het hier ging om planten die ontstaan worden uit het zaad van het hooi waarin de sculpturen zaten die in kisten vanuit Italië naar Denemarken vervoerd werden.

Thorvaldsen heeft een flink aantal neoklassieke sculpturen gemaakt. Hij werd geïnspireerd door de mythologie van de klassieke oudheid en de Renaissance. In zijn werk komen dan ook Griekse en Romeinse goden en helden voor.

In de oorspronkelijke schetsontwerpen van het museum speelden kleuren en patronen nog geen rol. Die structuren zijn pas aangebracht gedurende de bouw van het museum. Toen hij in Rome was heeft de architect ook geëxperimenteerd met de hoek waarmee het licht de werkplaats van Thorvaldsen binnenkwam. Hierdoor zijn de ramen in het museum op een grote hoogte aangebracht en zijn de ruimtes van het museum rechthoekig.

Het gebouw op zichzelf is al een kunstwerk wat ook de volgende foto laat zien van het plafond van een van de ruimtes. Het bijzondere aan dit museum is dan ook dat het gebouw en de beelden die erin staan echt bij elkaar horen. Dat onderscheid het eigenlijk van een groot aantal andere kunstmusea waar dat vaak niet het geval is.

Een van de grotere beelden in het museum is het onderstaande beeld van Jozef Antoni vorst Poniatowsku. Vanaf 1789 was hij als generaal-majoor in dienst van he Poolse leger en kreeg bij het uitbreken van de Russisch-Poolse oorlog in 1792 het opperbevel. Hij is een van de vele personen waarvan Thorvaldsen een beeld heeft gemaakt.

Thorvaldsen was in zijn tijd een van Europa’s populairste makers van portretten. In totaal heeft hij er rond de 160 gemaakt waarop vooral leden van belangrijke Europese families werden afgebeeld. Hij heeft ook belangrijke culturele mensen en een aantal gewone wensen afgebeeld. Meestal maakte hij bustes, maar in een aantal gevallen ook volledige beelden. De volgende foto is genomen in een gang met beelden die grenst aan het binnenplein van het gebouw.

In een andere gang die grenst aan het binnenplein staan langs de muur een groot aantal beelden van religieuze persoonlijkheden.

In de Christushal staat het Christusbeeld van Thorvaldsen centraal. Het beeld staat aan het einde van de zaal precies in het midden. Het museum is gebouwd op de plaats waar de poort stond waaronder de koninklijke koets door moest rijden op weg naar het Christiansborg paleis. Deze poort is door de koning beschikbaar gesteld voor de bouw van het museum. Hij heeft de poort grotendeels behouden. De ruimte waarin dit beeld staat ligt aan de oostkant van de poort.

Het museum in Kopenhagen bestaat uit 48 individueel vormgegeven ruimtes. Voor de vloeren zijn geometrische patronen uit de antieke oudheid gebruikt.

Via de trap kun je omhooglopen naar de eerste verdieping van het museum. Hier heb je ook weer een aantal gangen en kun je door de ramen omlaag kijken naar de binnenplaats van het gebouw.

Tijdens een etentje op de avond voor zijn dood in 1844 gaf de kunstenaar aan dat hij klaar was om te sterven omdat inmiddels zijn graf gereed was. Kort voor de officiële opening van het museum in 1848 is zijn kist van een kerk verplaatst naar de ondergrondse tombe die zich bevindt in de binnentuin van het museum. De tombe schijnt van binnen beschilderd te zijn, maar dat is niet zeker omdat hij nooit is geopend.

Thorvaldsen was geïnteresseerd in allerlei soorten kunst en door zijn groeiende rijkdom was hij in staat om een eigen verzameling schilderijen aan te schaffen. Hij kocht deze schilderijen van vrienden en bekenden in Rome en Kopenhagen. De collectie bestaat uit landschappen, het volkse leven, portretten en religieuze afbeeldingen. De schilderijen hingen oorspronkelijk in zijn appartement in Rome en werden toen al beschouwd als een belangrijke collectie van hedendaagse kunst. Hij is kunst blijven kopen tot zijn overlijden in 1844.

Net zoals de architect van het museum was ook de schilder Carl Loffler gefascineerd door Napels. Hij werd later een onderdeel van het team dat zich bezighield met het beschilderen van de plafonds van het gebouw. De volgende foto laat een aantal ontwerpen zien.

In het museum hangen ook ontwerpen voor het gebouw. Nadat een aantal locaties bekeken waren, werd uiteindelijk voor deze plek in het centrum van Kopenhagen gekozen. Er is toen voor gekozen om het gebouw waar eerst de koninklijke koetsen stonden om te bouwen tot museum. In de zomer van 1839 werd het ontwerp voorgesteld aan de gemeenteraad. Nadat ook koning Frederik VI akkoord was, kon de daadwerkelijke bouw in 1840 beginnen.

Michael Gottlieb Bindesboll was de architect van het museum. Hij is in het jaar 1800 geboren in een plaatsje ten westen van Kopenhagen. In 1823 startte hij met een opleiding aan de koninklijke academie voor de kunst in Denemarken. Vanaf 1834 was hij vier jaar lang op studiereis door Italië, Griekenland en Turkije. Tijdens deze reis kwam hij Thorvaldsen tegen in Rome.

Voordat Thorvaldsen startte met het maken van een sculptuur maakte hij eens een klei- en daarna een gipsmodel. De modellen die bewaard zijn, zijn vooral van gips.

Tijdens de veertig jaar dat hij in Rome woonde, heeft Thorvaldsen een grote collectie van afgietsels van bekende werken uit de oudheid en de Renaissance verzameld. Vaak ging het dan om bepaalde lichaamsdelen. Hij verzamelde dit voor de details die hij dan weer kon gebruiken bij het maken van zijn eigen beelden.

Ondanks dat hij een groot deel van zijn in Rome heeft gewoond, heeft Thorvaldsen verschillende gebouwen in Kopenhagen gedecoreerd. Na zijn terugkeer naar Denemarken in 1838 werd hij ook ereburger van de stad. In het museum staan een aantal modellen van werken die hij buiten Denemarken heeft gemaakt. Een voorbeeld is een monument uit 1821 dat in Luzern staat ter nagedachtenis aan de Zwitserse garden die het kasteel van koning Lodewijk de 16de heeft beschermd tijdens de Franse revolutie.

Van Thorvaldsen is een foto bewaard gebleven uit 1840 waar hij voor de koninklijke academie in Kopenhagen staat. Dit is het eerste fotografische portret van Scandinavië en is gemaakt door de Franse fotograaf Neubourg.

Als laatste nog een foto van een van de vele gipsen afgietsels die Thorvaldsen in Rome gekocht heeft. Het is een afgietsel van de beroemde bronzen sculptuur “La Lupa” die in de Capitolijnse musea in Rome te zien is. Het museum van Thorvaldsen is een bijzonder museum en echt een aanrader om te bezoeken als je in Kopenhagen bent. Als je in het museum zelf bent, heb je totaal niet het idee in Denemarken te zijn, maar ergens in een zonnig land in de buurt van de Middellandse zee.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
Het Thorvaldsen museum is een museum wat gaat over het werk van de Deense en Ijslandse kunstenaar Bertel Thorvaldsen (1770-1844). Hij leefde voor het grootste deel van zijn leven in Rome. Het museum is gebouwd tussen 1838 en 1848. Zoals op de foto te zien is het gebouw flink gebaseerd op de antieke Griekse cultuur. Zeker als je in het gebouw bent, heb je totaal niet het idee dat je in een museum in het centrum van Kopenhagen staat. Verder zijn er ook veel Egyptische elementen verwerkt in het gebouw.

Toen het museum gebouwd werd, gingen er rondom het museum allerlei wilde planten groeien die tot dan toe nooit in Denemarken voorkwamen. Na enige tijd was dit weer over en werd het vergeten. Inmiddels is duidelijk geworden dat het hier ging om planten die ontstaan worden uit het zaad van het hooi waarin de sculpturen zaten die in kisten vanuit Italië naar Denemarken vervoerd werden.

Thorvaldsen heeft een flink aantal neoklassieke sculpturen gemaakt. Hij werd geïnspireerd door de mythologie van de klassieke oudheid en de Renaissance. In zijn werk komen dan ook Griekse en Romeinse goden en helden voor.

In de oorspronkelijke schetsontwerpen van het museum speelden kleuren en patronen nog geen rol. Die structuren zijn pas aangebracht gedurende de bouw van het museum. Toen hij in Rome was heeft de architect ook geëxperimenteerd met de hoek waarmee het licht de werkplaats van Thorvaldsen binnenkwam. Hierdoor zijn de ramen in het museum op een grote hoogte aangebracht en zijn de ruimtes van het museum rechthoekig.

Het gebouw op zichzelf is al een kunstwerk wat ook de volgende foto laat zien van het plafond van een van de ruimtes. Het bijzondere aan dit museum is dan ook dat het gebouw en de beelden die erin staan echt bij elkaar horen. Dat onderscheid het eigenlijk van een groot aantal andere kunstmusea waar dat vaak niet het geval is.

Een van de grotere beelden in het museum is het onderstaande beeld van Jozef Antoni vorst Poniatowsku. Vanaf 1789 was hij als generaal-majoor in dienst van he Poolse leger en kreeg bij het uitbreken van de Russisch-Poolse oorlog in 1792 het opperbevel. Hij is een van de vele personen waarvan Thorvaldsen een beeld heeft gemaakt.

Thorvaldsen was in zijn tijd een van Europa’s populairste makers van portretten. In totaal heeft hij er rond de 160 gemaakt waarop vooral leden van belangrijke Europese families werden afgebeeld. Hij heeft ook belangrijke culturele mensen en een aantal gewone wensen afgebeeld. Meestal maakte hij bustes, maar in een aantal gevallen ook volledige beelden. De volgende foto is genomen in een gang met beelden die grenst aan het binnenplein van het gebouw.

In een andere gang die grenst aan het binnenplein staan langs de muur een groot aantal beelden van religieuze persoonlijkheden.

In de Christushal staat het Christusbeeld van Thorvaldsen centraal. Het beeld staat aan het einde van de zaal precies in het midden. Het museum is gebouwd op de plaats waar de poort stond waaronder de koninklijke koets door moest rijden op weg naar het Christiansborg paleis. Deze poort is door de koning beschikbaar gesteld voor de bouw van het museum. Hij heeft de poort grotendeels behouden. De ruimte waarin dit beeld staat ligt aan de oostkant van de poort.

Het museum in Kopenhagen bestaat uit 48 individueel vormgegeven ruimtes. Voor de vloeren zijn geometrische patronen uit de antieke oudheid gebruikt.

Via de trap kun je omhooglopen naar de eerste verdieping van het museum. Hier heb je ook weer een aantal gangen en kun je door de ramen omlaag kijken naar de binnenplaats van het gebouw.

Tijdens een etentje op de avond voor zijn dood in 1844 gaf de kunstenaar aan dat hij klaar was om te sterven omdat inmiddels zijn graf gereed was. Kort voor de officiële opening van het museum in 1848 is zijn kist van een kerk verplaatst naar de ondergrondse tombe die zich bevindt in de binnentuin van het museum. De tombe schijnt van binnen beschilderd te zijn, maar dat is niet zeker omdat hij nooit is geopend.

Thorvaldsen was geïnteresseerd in allerlei soorten kunst en door zijn groeiende rijkdom was hij in staat om een eigen verzameling schilderijen aan te schaffen. Hij kocht deze schilderijen van vrienden en bekenden in Rome en Kopenhagen. De collectie bestaat uit landschappen, het volkse leven, portretten en religieuze afbeeldingen. De schilderijen hingen oorspronkelijk in zijn appartement in Rome en werden toen al beschouwd als een belangrijke collectie van hedendaagse kunst. Hij is kunst blijven kopen tot zijn overlijden in 1844.

Net zoals de architect van het museum was ook de schilder Carl Loffler gefascineerd door Napels. Hij werd later een onderdeel van het team dat zich bezighield met het beschilderen van de plafonds van het gebouw. De volgende foto laat een aantal ontwerpen zien.

In het museum hangen ook ontwerpen voor het gebouw. Nadat een aantal locaties bekeken waren, werd uiteindelijk voor deze plek in het centrum van Kopenhagen gekozen. Er is toen voor gekozen om het gebouw waar eerst de koninklijke koetsen stonden om te bouwen tot museum. In de zomer van 1839 werd het ontwerp voorgesteld aan de gemeenteraad. Nadat ook koning Frederik VI akkoord was, kon de daadwerkelijke bouw in 1840 beginnen.

Michael Gottlieb Bindesboll was de architect van het museum. Hij is in het jaar 1800 geboren in een plaatsje ten westen van Kopenhagen. In 1823 startte hij met een opleiding aan de koninklijke academie voor de kunst in Denemarken. Vanaf 1834 was hij vier jaar lang op studiereis door Italië, Griekenland en Turkije. Tijdens deze reis kwam hij Thorvaldsen tegen in Rome.

Voordat Thorvaldsen startte met het maken van een sculptuur maakte hij eens een klei- en daarna een gipsmodel. De modellen die bewaard zijn, zijn vooral van gips.

Tijdens de veertig jaar dat hij in Rome woonde, heeft Thorvaldsen een grote collectie van afgietsels van bekende werken uit de oudheid en de Renaissance verzameld. Vaak ging het dan om bepaalde lichaamsdelen. Hij verzamelde dit voor de details die hij dan weer kon gebruiken bij het maken van zijn eigen beelden.

Ondanks dat hij een groot deel van zijn in Rome heeft gewoond, heeft Thorvaldsen verschillende gebouwen in Kopenhagen gedecoreerd. Na zijn terugkeer naar Denemarken in 1838 werd hij ook ereburger van de stad. In het museum staan een aantal modellen van werken die hij buiten Denemarken heeft gemaakt. Een voorbeeld is een monument uit 1821 dat in Luzern staat ter nagedachtenis aan de Zwitserse garden die het kasteel van koning Lodewijk de 16de heeft beschermd tijdens de Franse revolutie.

Van Thorvaldsen is een foto bewaard gebleven uit 1840 waar hij voor de koninklijke academie in Kopenhagen staat. Dit is het eerste fotografische portret van Scandinavië en is gemaakt door de Franse fotograaf Neubourg.

Als laatste nog een foto van een van de vele gipsen afgietsels die Thorvaldsen in Rome gekocht heeft. Het is een afgietsel van de beroemde bronzen sculptuur “La Lupa” die in de Capitolijnse musea in Rome te zien is. Het museum van Thorvaldsen is een bijzonder museum en echt een aanrader om te bezoeken als je in Kopenhagen bent. Als je in het museum zelf bent, heb je totaal niet het idee in Denemarken te zijn, maar ergens in een zonnig land in de buurt van de Middellandse zee.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen