Reisverslag Hamburg 2023 Deel 1

Dinsdag 17 oktober 2023
In de herfstvakantie ben ik samen met mijn moeder vier dagen naar Hamburg in het noorden van Duitsland geweest. Op maandag 16 oktober zijn we met de trein via Arnhem en Duisburg naar Hamburg vertrokken. Dat was een reis die voorspoedig verliep zonder vertraging. Vanaf het station van Hamburg zijn we in het begin van de avond naar ons hotel gewandeld. Dat was overigens hetzelfde hotel waarin ik een nacht geslapen heb toen ik na mijn vakantie naar Zweden in de afgelopen zomer met grote vertraging in Hamburg aan kwam. Als eerste hebben we voor €29 een OV-kaartje gekocht waarmee je gedurende 7 dagen van alle bussen, trams, metro’s en S-Bahnen in Hamburg gebruik kunt maken.



Zoals op de foto’s te zien is, was het half oktober in Hamburg geen goed weer. De eerste twee dagen was er vooral veel bewolking en lag de temperatuur rond een graad of 11. De laatste twee dagen viel er ook de nodige regen en zakte de temperatuur tot een graad of 7. In combinatie met wind was het toen echt behoorlijk koud. Daarom hebben we in deze vier dagen dan vooral ook musea bezocht zodat we veel binnen zijn geweest. Het eerste museum was het Maritieme Museum van Hamburg.



Het museum is ontstaan uit de verzameling van Peter Tamms. Hij was tijdens zijn leven directeur van de Axel Springer uitgeverij en een verzamelaar van scheepvaartmodellen. Deze verzameling van 50.000 stuks is de kern van het museum. Het sinds 2008 geopende museum wordt volledig gefinancierd zonder hulp van de overheid. Het museum is gevestigd in een oud pakhuis. Het museum is verdeeld over een negental verdiepingen met elk een eigen onderwerp.



Op de eerste verdieping start het museum met het thema “De ontdekking van de wereld”. Hier wordt vooral ingegaan op de thema’s navigatie en communicatie. De onderstaande foto laat een aantal apparaten zien die gebruikt werden om de plaats van het schip te bepalen door middel van radiogolven. Vanaf de jaren ’20 van de vorige eeuw werd deze manier door schepen gebruikt..



De verzameling scheepsmodellen die de kern van het museum is, loopt als een rode draad door de hele verzameling heen. Eén van de eerste modellen is van het schip “Elbe 5”. Dit is een zeilschip dat gebruikt werd om schepen de haven binnen te loodsen. Het schip is in 1884 in Hamburg gebouwd. Vanaf 1930 is het schip in de Verenigde Staten in gebruikt geweest, onder andere als woonschip. Sinds 2002 is het schip weer terug in Hamburg en is nu als museumschip in gebruik.



Tegenwoordig wordt door schepen een radar gebruikt om de positie van andere schepen te bepalen. De radar op de volgende foto is uit het jaar 1985 van de fabrikant Krupp.



Door middel van allerlei scheepvaartexpedities is de mens er de afgelopen eeuwen in geslaagd om de wereld steeds beter in kaart te brengen. De wereldbol van Martin Behaim uit 1492 geldt als de oudst bekende. In het museum is een replica te zien. Hij komt uit het jaar waarin Columbus Amerika ontdekte. Dit continent is daarom op deze wereldbol nog niet te zien.



Een ander schaalmodel is van de kruiser “Emden” die gebouwd is in Danzig in 1910. Het schip is hierna naar de Duitse kolonie Tsingtau in China gevaren. In januari 1911 heeft het deelgenomen aan het neerslaan van een opstand op de Karolinen.



De kruiser “Leipzig” uit 1931 was een vrij licht schip omdat Duitsland toen nog onderworpen was aan bepaalde beperkingen op basis van het verdrag van Versailles. In december 1939 is het schip getroffen door een Britse torpedo. Sindsdien was het als trainingsschip in gebruik.



Een heel ander soort scheepsmodellen staan in de kast op de onderstaande foto. Het is een verzameling van scheepjes in glazen flessen. De lange delen van het schip zoals de masten worden ingeklapt zodat het model in de fles kan. Via een mechanisme dat aan draden vast zit kunnen deze delen wanneer het model zich in de fles bevindt in de juiste positie gebracht worden.



De laatste foto van de eerste verdieping van het museum is een schaalmodel gemaakt van Lego van de Queen Mary II. Hiervoor zijn ongeveer 780.000 stenen gebruikt. De schaal van het model is 1 : 50



De tweede verdieping van het museum gaat vooral over zeilschepen. Afbeeldingen uit het oude Egypte geven aan dat hier al 5000 jaar geleden sprake was van schepen met zeilen. De periode van de antieke scheepvaart loopt tot de val van Rome.



In het begin van de 15de eeuw werden in China schepen zoals op de volgende foto te zien gebouwd. Dit soort schepen (Baochuan) konden een lengte hebben van 120 meter en beschikten over tot wel 9 masten per schip. In die vier dekken waren cabines en paleisachtige ruimtes ingericht.



In mei 1666 vertrok vanaf Texel de Nederlandse vloot onder leiding van Admiraal de Ruyter. Doordat de koning kort voor het vertrek de schepen kwam inspecteren kon hij pas drie dagen later vertrekken waardoor het verrassingseffect voor de Engelsen weg was. Vanwege slecht weer moest de vloot bij Duinkerken voor anker gaan. Op 11 juni 1666 vielen de Engelsen hier aan en gedurende vier dagen was er een enorme zeeslag die ze vanwege een gebrek aan munitie moesten afbreken. Het diorama in het museum laat de vloot voor Texel zien.



Aan het eind van de 16de eeuw kwamen de eerste fregatten in gebruik. Dit zijn relatief kleine en snelle oorlogsschepen. Vanaf de tweede helft van de 18de eeuw ontstond het klassieke zeilfregat. Dit soort schepen konden beschikken over tot 44 kanonnen en ruimte voor 300 personen.



Zoals op de foto’s goed te zien is, bestaat de kern van het museum uit een zeer uitgebreide collectie scheepsmodellen. De verschillende verdiepingen van het museum zijn zo ingericht dat je steeds het idee hebt op een bepaald dek van een schip rond te lopen.





In het midden van het museum bevinden zich de trappen waarmee je van de ene naar de andere verdieping kunt gaan. Op de tweede verdieping hangt hier een model van het schip “Wapen van Hamburg III” uit 1722. Dit schip werd gebruikt om handelsschepen te beschermen tegen piraten.





Als afsluiting van het eerste deel van dit reisverslag uit Hamburg nog een foto met een aantal schaalmodellen van zeilschepen die gebruikt werden om mensen op te leiden. Vanaf 1887 was het wettelijk verplicht dat iemand pas toegelaten kon worden tot het examen van stuurman als hij kon bewijzen dat hij 24 maanden als matroos actief was geweest waarvan de helft van de tijd op zeilschepen. Omdat in deze tijd er steeds meer stoomschepen kwamen, waren er dus aparte oefenschepen nodig omdat het aantal zeilschepen in normale dienst steeds verder afnam.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML