Dinsdag 10 oktober 2017
In Padua bevindt zich ook het bisschoppelijk museum. Dit museum is in 2000 officieel geopend. In een ruimte van 2000 m2 is een grote collectie schilderijen, beelden, kunstwerken en andere zaken te zien die behoren tot het bezit van het bisdom. Van de Middeleeuwen tot in de Renaissance was Padua een van de belangrijkste centra waar boeken geproduceerd werden. De eerste zaal van het museum laat een aantal belangrijke liturgische boeken uit deze periode zien.

Centraal in het museum is de grote bisschopszaal. De muren van deze zaal staan vol met portretten van de verschillende bisschoppen van Padua. De rest van het museum is ingedeeld op basis van verschillende periodes in de tijd.

In de 16de eeuw was er een lange periode van vrede in de omgeving van Padua. In deze tijd bloeiden de kloosters en werden veel kunstwerken gemaakt. Op de foto hieronder is een schilderij van Madonna te zien van Andrea Previtali uit 1528.

In de 16de eeuw zorg de reformatie voor grote veranderingen op religieus gebied. Het Concilie van Trente dat plaats vond tussen 1545 en 1563 moest misstanden binnen de Katholieke kerk aanpakken en ook duidelijkheid geven over onderdelen van het geloof waar de Protestanten een andere mening over hadden. Tijdens dit Concilie werden ook bepaalde regels vastgelegd met betrekking tot de kunst. Deze moest vooral in dienst staan van de religie.

Gedurende de 18de eeuw werd de stad Padua vernieuwd op het gebied van gebouwen en inrichting van de stad. Er kwam een meer rationele bouwstijl. In het bisdom werden in deze periode veel nieuwe kerken gebouwd. Er werd gestreefd naar eenheid van gebouw, schilderijen en beelden. Veel bestaande kerken kregen nieuwe beelden en schilderijen.

In een aparte zaal werden allerlei zaken gepresenteerd die nodig zijn voor de katholieke liturgie. Op de foto hieronder zijn een aantal stola's te zien die door de priester gedragen worden tijdens de viering. Op de grond staan allerlei kleinere voorwerpen die gebruikt worden.

Op de onderstaande foto een schildering van Paolo Veneziano. Het jaar waarin deze schildering gemaakt is, is niet bekend. Afgebeeld worden Madonna en een aantal heiligen waaronder Franciscus van Assisi.

Hieronder een reliekschrijn uit de vijftiende eeuw. Dit soort reliekschrijn werden en worden gebruik om botjes of voorwerpen van een heilige te laten zien.

In het museum bevindt zich ook de kapel van de heilige maagd Maria. De kapel is ingewijd op 24 juni 1495 in opdracht van bisschip Pietro Barozzi. Lorenzo van Bologna heeft de kapel als architect ontworpen.

Padua heeft een historisch centrum dat nog goed in tact is en niet ontsierd wordt door allerlei moderne gebouwen. In het middeleeuwse deel van de stad bevindt zich ook nog een joodse wijk, die in de elfde eeuw ontstaan is. In dit gedeelte van de stad zitten vooral de kleinere winkeltjes van Padua.

Een kleiner plein is het "Piazetta San Nicolo". Aan dit plein is de gelijknamige kerk gevestigd. Het aantal kerken in Padua, maar ook in de andere Italiaanse steden is groot. Als je alle kerken uitgebreid zou willen bekijken heb je daar al meer dan een dag voor nodig.

De onderstaande foto is genomen op de "Ponte Molino" brug. Dit is een brug die nog stamt uit de tijd van het Romeinse Rijk. Naast deze brug zijn er nog een aantal van dit soort bruggen in Rome. .

De basiliek en bijbehorende scoletta van Karmel zijn gebouwd in de 16de eeuw. Er is toen verder gebouwd op een oudere veertiende eeuwse kerk van Lorenzo da Bologna. De huidige gevel is ontstaan in de 18de eeuw. De kerk is door natuurgeweld en oorlogen verschillende keren flink beschadigd.

In 1491 zorgde sneeuwval en een aardbeving voor een instortend dak. In 1696 zorgde een nieuw aardbeving opnieuw voor een beschadigd dak. In 1800 brandde de koepel af door vuurwerk om de komst van een nieuwe paus te vieren.

In de eerste en tweede wereldoorlog werd de kerk door een vliegtuig respectievelijk bombardement beschadigd.

Op de foto hieronder is het hoofdaltaar van dichtbij te zien. Hierop staat een afbeelding van de Maagd met het Kind. Dit is een vrijstaande fresco van Stefano Dall'Arzerre. Toen in 1576 de pest uitbrak in Padua is dit beeld vanuit de stad naar de basiliek gedragen waarna de pestepidemie onmiddellijk ophield.

Na deze laatste kerk bezocht te hebben was het al weer half 6 geworden. Hierna ben ik op mijn gemak teruggelopen naar het station van Padua.

Rond tien over half 7 kon ik met de regionale trein weer terug naar Verona om daar een uur later aan te komen.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
In Padua bevindt zich ook het bisschoppelijk museum. Dit museum is in 2000 officieel geopend. In een ruimte van 2000 m2 is een grote collectie schilderijen, beelden, kunstwerken en andere zaken te zien die behoren tot het bezit van het bisdom. Van de Middeleeuwen tot in de Renaissance was Padua een van de belangrijkste centra waar boeken geproduceerd werden. De eerste zaal van het museum laat een aantal belangrijke liturgische boeken uit deze periode zien.

Centraal in het museum is de grote bisschopszaal. De muren van deze zaal staan vol met portretten van de verschillende bisschoppen van Padua. De rest van het museum is ingedeeld op basis van verschillende periodes in de tijd.

In de 16de eeuw was er een lange periode van vrede in de omgeving van Padua. In deze tijd bloeiden de kloosters en werden veel kunstwerken gemaakt. Op de foto hieronder is een schilderij van Madonna te zien van Andrea Previtali uit 1528.

In de 16de eeuw zorg de reformatie voor grote veranderingen op religieus gebied. Het Concilie van Trente dat plaats vond tussen 1545 en 1563 moest misstanden binnen de Katholieke kerk aanpakken en ook duidelijkheid geven over onderdelen van het geloof waar de Protestanten een andere mening over hadden. Tijdens dit Concilie werden ook bepaalde regels vastgelegd met betrekking tot de kunst. Deze moest vooral in dienst staan van de religie.

Gedurende de 18de eeuw werd de stad Padua vernieuwd op het gebied van gebouwen en inrichting van de stad. Er kwam een meer rationele bouwstijl. In het bisdom werden in deze periode veel nieuwe kerken gebouwd. Er werd gestreefd naar eenheid van gebouw, schilderijen en beelden. Veel bestaande kerken kregen nieuwe beelden en schilderijen.

In een aparte zaal werden allerlei zaken gepresenteerd die nodig zijn voor de katholieke liturgie. Op de foto hieronder zijn een aantal stola's te zien die door de priester gedragen worden tijdens de viering. Op de grond staan allerlei kleinere voorwerpen die gebruikt worden.

Op de onderstaande foto een schildering van Paolo Veneziano. Het jaar waarin deze schildering gemaakt is, is niet bekend. Afgebeeld worden Madonna en een aantal heiligen waaronder Franciscus van Assisi.

Hieronder een reliekschrijn uit de vijftiende eeuw. Dit soort reliekschrijn werden en worden gebruik om botjes of voorwerpen van een heilige te laten zien.

In het museum bevindt zich ook de kapel van de heilige maagd Maria. De kapel is ingewijd op 24 juni 1495 in opdracht van bisschip Pietro Barozzi. Lorenzo van Bologna heeft de kapel als architect ontworpen.

Padua heeft een historisch centrum dat nog goed in tact is en niet ontsierd wordt door allerlei moderne gebouwen. In het middeleeuwse deel van de stad bevindt zich ook nog een joodse wijk, die in de elfde eeuw ontstaan is. In dit gedeelte van de stad zitten vooral de kleinere winkeltjes van Padua.

Een kleiner plein is het "Piazetta San Nicolo". Aan dit plein is de gelijknamige kerk gevestigd. Het aantal kerken in Padua, maar ook in de andere Italiaanse steden is groot. Als je alle kerken uitgebreid zou willen bekijken heb je daar al meer dan een dag voor nodig.

De onderstaande foto is genomen op de "Ponte Molino" brug. Dit is een brug die nog stamt uit de tijd van het Romeinse Rijk. Naast deze brug zijn er nog een aantal van dit soort bruggen in Rome. .

De basiliek en bijbehorende scoletta van Karmel zijn gebouwd in de 16de eeuw. Er is toen verder gebouwd op een oudere veertiende eeuwse kerk van Lorenzo da Bologna. De huidige gevel is ontstaan in de 18de eeuw. De kerk is door natuurgeweld en oorlogen verschillende keren flink beschadigd.

In 1491 zorgde sneeuwval en een aardbeving voor een instortend dak. In 1696 zorgde een nieuw aardbeving opnieuw voor een beschadigd dak. In 1800 brandde de koepel af door vuurwerk om de komst van een nieuwe paus te vieren.

In de eerste en tweede wereldoorlog werd de kerk door een vliegtuig respectievelijk bombardement beschadigd.

Op de foto hieronder is het hoofdaltaar van dichtbij te zien. Hierop staat een afbeelding van de Maagd met het Kind. Dit is een vrijstaande fresco van Stefano Dall'Arzerre. Toen in 1576 de pest uitbrak in Padua is dit beeld vanuit de stad naar de basiliek gedragen waarna de pestepidemie onmiddellijk ophield.

Na deze laatste kerk bezocht te hebben was het al weer half 6 geworden. Hierna ben ik op mijn gemak teruggelopen naar het station van Padua.

Rond tien over half 7 kon ik met de regionale trein weer terug naar Verona om daar een uur later aan te komen.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen