Tags
Dinsdag 8 augustus 2023
Na het bezoek aan het Thorvaldsen museum had ik nog de tijd om een ander museum te bezoeken, namelijk het “Museum van Kopenhagen” wat zoals de naam al aangeeft volledig gaat over de stad zelf. Ook dit museum ligt in het centrum van de stad op loopafstand van de andere twee musea die ik vandaag heb bezocht.

Op weg hiernaartoe kom je dan langs het Dante plein waarop het kunstwerk dat op de volgende foto te zien is staat. Dit is een werk van de Deense kunstenaar Jens Galschiot. Hij heeft dit 5 meter hoge kunstwerk met de titel “Dante in dialoog met de 21ste eeuw/ Fuck de parkeerkelder van Q-Park” gemaakt als protest tegen de plannen om hier een parkeerkelder met drie verdiepingen aan te leggen. Dit zou er toe gaan leiden dat een historisch stuk van de stad aangetast zou worden en er ook groene ruimte en bomen gaan verdwijnen.

Het museum van Kopenhagen is het officiële museum van de stad en laat de geschiedenis zien vanaf de 12de eeuw tot en met de huidige tijd. Vanaf 1925 had het museum een permanente tentoonstelling in het gemeentehuis van Kopenhagen. Sinds 1984 is het museum gevestigd op de huidige locatie maar er zijn inmiddels plannen voor verhuizing naar een nieuwe plek.

De tijdelijke tentoonstelling die zich op de begane grond van het museum bevindt gaat over de Deense ontwerper van posters (Ib Antoni). Hij leefde van 1929 tot en met 1973 en heeft een groot aantal posters ontwerpen voor onder andere de stad Kopenhagen. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij ingehuurd door het Deense ministerie van Buitenlandse Zaken om een grootschalige advertentiecampagne op te zetten om Kopenhagen maar ook Denemarken onder de aandacht te brengen in het buitenland.

In deze tijd heeft hij kantoren in steden als Kopenhagen, Monaco en Rome en dus ook klanten over de hele wereld. In Denemarken heeft hij onder andere tekeningen gemaakt voor FDB, dit was een coöperatieve vereniging van Deense consumenten die tegenwoordig bekend is onder de naam Coop. Ook werd hij ingehuurd door het toenmalige advertentiebureau Bergenholz & Arnesen voor het maken van advertenties voor Carlsberg bier.

Zoals op de foto’s te zien is, stralen de tekeningen door de gebruikte kleuren maar ook de manier van tekenen vooral positiviteit uit. Iets wat goed paste bij de jaren ’50 toen het land weer opgebouwd werd na de Tweede Wereldoorlog.

De tentoonstelling geeft een goed overzicht van al het werk dat hij gemaakt heeft. De foto’s die ik hier laat zien, zijn daar natuurlijk maar een selectie van. Zo heeft hij ook advertenties ontworpen voor het automerk Volvo en de Cote D’Or chocolade.

In 1964 plaatste de Deense toeristische organisatie een volledige pagina als advertentie in de New York Times met de slogan “Denemarken, bekend voor zijn voedsel, plezier en sprookjes”. In de advertenties worden de belangrijkste zaken uit Denemarken zoals bekende bedrijven, bekende merken maar ook het Deense eten onder de aandacht gebracht.

Verder heeft Ib Antoni ook posters ontworpen voor de Deens-Amerikaanse pianist Victor Borge. Aan het eind van de jaren ’60 en het begin van de jaren ’70 stortte hij zich ook in het maken van ontwerpen voor lampen, tapijten en andere producten. Zo komen zijn ontwerpen dus niet alleen meer op de straat terecht via advertenties maar ook direct bij de mensen in huis.

Op 1 september 1973 komt hij zeer plotseling bij een brand in het hotel Hafnia in Kopenhagen om het leven. Dit was letterlijk in het midden van zijn carrière omdat er toen alweer een tweetal complete campagnes klaarlagen. Al zijn posters, tekeningen en foto’s worden door zijn familie bewaard en komen pas weer tevoorschijn tijdens een expositie in 1995 in het Deense postermuseum in Aarhus. Hierna wordt hij weer voor lange tijd vergeten tot de huidige tentoonstelling in dit museum.

In 2009 gaat een neef van hem met de posters van zijn oom langs allerlei galeries in Kopenhagen. Uiteindelijk heeft hij bij een galerie geluk en die gaat met het materiaal aan de slag. Uiteindelijk klopt die in 2021 bij dit museum aan waaruit deze tentoonstelling is voortgekomen.

Na de tijdelijke tentoonstelling op de begane grond gaat het museum op de eerste verdieping verder met de geschiedenis van Kopenhagen van 12000 voor Christus tot 1660.

Zo laat de onderstaande foto een aantal oude palen uit het jaar 1200 zien, die gebruikt werden om de vaste wal van de stad te beschermen. De enige manier om toen Kopenhagen in en uit te komen was door de drie stadspoorten of de haven.

Tijdens werkzaamheden bij de bouw van de fundering van het operagebouw zijn een drietal scheepswrakken uit de Middeleeuwen ontdekt. Het gaat om hout van eikenbomen die rond het jaar 1420 zijn geveld. Het is niet bekend hoe lang het schip in gebruik is geweest, wel dat het gebruikt os omdat er onder andere sporen van reparaties zijn aangetroffen.

De palen op de volgende foto zijn een van de weinige overblijfselen van de Sint Anna Rotunda. Dit was een kerk waartoe Christian IV de opdracht heeft gegeven om hem te bouwen. De bouw is echter nooit afgekomen en in 1660 heeft Frederik III de kerk weer laten slopen.

In de tijd is het museum nu inmiddels aangekomen in het midden van de 17de eeuw. Van 1700 tot 1840 groeit de bevolking van de hoofdstand van 55.000 naar 120.000 inwoners. Vanwege de aanwezigheid van de koning wordt Kopenhagen een machtige en welvarende stad. In die tijd was het voor niet-protestanten (en dus ook Joden) verboden om een groot aantal beroepen uit te oefenen. Ze mochten wel draaitabak en gebruikte kleding verkopen. Op de foto is een sculptuur van één van deze verkopers te zien.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
Na het bezoek aan het Thorvaldsen museum had ik nog de tijd om een ander museum te bezoeken, namelijk het “Museum van Kopenhagen” wat zoals de naam al aangeeft volledig gaat over de stad zelf. Ook dit museum ligt in het centrum van de stad op loopafstand van de andere twee musea die ik vandaag heb bezocht.

Op weg hiernaartoe kom je dan langs het Dante plein waarop het kunstwerk dat op de volgende foto te zien is staat. Dit is een werk van de Deense kunstenaar Jens Galschiot. Hij heeft dit 5 meter hoge kunstwerk met de titel “Dante in dialoog met de 21ste eeuw/ Fuck de parkeerkelder van Q-Park” gemaakt als protest tegen de plannen om hier een parkeerkelder met drie verdiepingen aan te leggen. Dit zou er toe gaan leiden dat een historisch stuk van de stad aangetast zou worden en er ook groene ruimte en bomen gaan verdwijnen.

Het museum van Kopenhagen is het officiële museum van de stad en laat de geschiedenis zien vanaf de 12de eeuw tot en met de huidige tijd. Vanaf 1925 had het museum een permanente tentoonstelling in het gemeentehuis van Kopenhagen. Sinds 1984 is het museum gevestigd op de huidige locatie maar er zijn inmiddels plannen voor verhuizing naar een nieuwe plek.

De tijdelijke tentoonstelling die zich op de begane grond van het museum bevindt gaat over de Deense ontwerper van posters (Ib Antoni). Hij leefde van 1929 tot en met 1973 en heeft een groot aantal posters ontwerpen voor onder andere de stad Kopenhagen. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij ingehuurd door het Deense ministerie van Buitenlandse Zaken om een grootschalige advertentiecampagne op te zetten om Kopenhagen maar ook Denemarken onder de aandacht te brengen in het buitenland.

In deze tijd heeft hij kantoren in steden als Kopenhagen, Monaco en Rome en dus ook klanten over de hele wereld. In Denemarken heeft hij onder andere tekeningen gemaakt voor FDB, dit was een coöperatieve vereniging van Deense consumenten die tegenwoordig bekend is onder de naam Coop. Ook werd hij ingehuurd door het toenmalige advertentiebureau Bergenholz & Arnesen voor het maken van advertenties voor Carlsberg bier.

Zoals op de foto’s te zien is, stralen de tekeningen door de gebruikte kleuren maar ook de manier van tekenen vooral positiviteit uit. Iets wat goed paste bij de jaren ’50 toen het land weer opgebouwd werd na de Tweede Wereldoorlog.

De tentoonstelling geeft een goed overzicht van al het werk dat hij gemaakt heeft. De foto’s die ik hier laat zien, zijn daar natuurlijk maar een selectie van. Zo heeft hij ook advertenties ontworpen voor het automerk Volvo en de Cote D’Or chocolade.

In 1964 plaatste de Deense toeristische organisatie een volledige pagina als advertentie in de New York Times met de slogan “Denemarken, bekend voor zijn voedsel, plezier en sprookjes”. In de advertenties worden de belangrijkste zaken uit Denemarken zoals bekende bedrijven, bekende merken maar ook het Deense eten onder de aandacht gebracht.

Verder heeft Ib Antoni ook posters ontworpen voor de Deens-Amerikaanse pianist Victor Borge. Aan het eind van de jaren ’60 en het begin van de jaren ’70 stortte hij zich ook in het maken van ontwerpen voor lampen, tapijten en andere producten. Zo komen zijn ontwerpen dus niet alleen meer op de straat terecht via advertenties maar ook direct bij de mensen in huis.

Op 1 september 1973 komt hij zeer plotseling bij een brand in het hotel Hafnia in Kopenhagen om het leven. Dit was letterlijk in het midden van zijn carrière omdat er toen alweer een tweetal complete campagnes klaarlagen. Al zijn posters, tekeningen en foto’s worden door zijn familie bewaard en komen pas weer tevoorschijn tijdens een expositie in 1995 in het Deense postermuseum in Aarhus. Hierna wordt hij weer voor lange tijd vergeten tot de huidige tentoonstelling in dit museum.

In 2009 gaat een neef van hem met de posters van zijn oom langs allerlei galeries in Kopenhagen. Uiteindelijk heeft hij bij een galerie geluk en die gaat met het materiaal aan de slag. Uiteindelijk klopt die in 2021 bij dit museum aan waaruit deze tentoonstelling is voortgekomen.

Na de tijdelijke tentoonstelling op de begane grond gaat het museum op de eerste verdieping verder met de geschiedenis van Kopenhagen van 12000 voor Christus tot 1660.

Zo laat de onderstaande foto een aantal oude palen uit het jaar 1200 zien, die gebruikt werden om de vaste wal van de stad te beschermen. De enige manier om toen Kopenhagen in en uit te komen was door de drie stadspoorten of de haven.

Tijdens werkzaamheden bij de bouw van de fundering van het operagebouw zijn een drietal scheepswrakken uit de Middeleeuwen ontdekt. Het gaat om hout van eikenbomen die rond het jaar 1420 zijn geveld. Het is niet bekend hoe lang het schip in gebruik is geweest, wel dat het gebruikt os omdat er onder andere sporen van reparaties zijn aangetroffen.

De palen op de volgende foto zijn een van de weinige overblijfselen van de Sint Anna Rotunda. Dit was een kerk waartoe Christian IV de opdracht heeft gegeven om hem te bouwen. De bouw is echter nooit afgekomen en in 1660 heeft Frederik III de kerk weer laten slopen.

In de tijd is het museum nu inmiddels aangekomen in het midden van de 17de eeuw. Van 1700 tot 1840 groeit de bevolking van de hoofdstand van 55.000 naar 120.000 inwoners. Vanwege de aanwezigheid van de koning wordt Kopenhagen een machtige en welvarende stad. In die tijd was het voor niet-protestanten (en dus ook Joden) verboden om een groot aantal beroepen uit te oefenen. Ze mochten wel draaitabak en gebruikte kleding verkopen. Op de foto is een sculptuur van één van deze verkopers te zien.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen