Reisverslag Budapest zomer 2021 deel 4

Tags: 

Donderdag 5 augustus 2021
In de buurt van het station van Gödöllö bevindt zich een museum wat vol staat met allerlei landbouwmachines en ook informatie geeft over de landbouw in Hongarije. Dit is een museum waar de tijd als het ware heeft stil gestaan. Het museum staat op het terrein van de Hongaarse universiteit voor landbouw en levenswetenschappen. Als je op het terrein aankomt dan lijkt het echt alsof de tijd heeft stil gestaan omdat het museum in een gebouw gevestigd is dat in de communistische tijd gebouwd is en van buiten ook nog niet is opgeknapt.



Binnen ademde het gebouw ook nog helemaal de jaren ’80 stijl uit. Veel donkerbruin hout zoals op de volgende foto te zien is. Ook het museum zelf, was nog heel erg traditioneel ingericht. De beschrijvingen waren voor het overgrote merendeel in het Hongaars maar ontbraken soms ook volledig.



Hieronder is bijvoorbeeld een etalage te zien met wat willekeurige schaalmodellen van landbouwvoertuigen uit de 20ste eeuw.



In het midden van de volgende foto is een schaalmodel te zien van het bedrijf Ganz uit Budapest. Tussen 1844 en 1949 produceerde dit bedrijf, dat is opgericht door de familie Ganz, allerlei soorten voertuigen zoals schepen, vliegtuigen, stoomlocomotieven en trams, maar ook generatoren en electriciteitscentrales. Het bedrijf is tot 1946 in handen geweest van de familie Ganz en daarna overgenomen door de Hongaarse staat.



Op de bovenverdieping van het museumgebouw bevindt zich een verzameling van allerlei traditionele agrarische producten uit Hongarije. In 1998 heeft Hongarije zich aangesloten bij een initiatief van de Europese Unie om ongeveer 300 van deze producten volledig te beschrijven. Het gaat hier om producten die op een traditionele manier geproduceerd worden en verbonden zijn met een bepaalde regio in Hongarije.



Op het overige deel van de bovenste verdieping bevindt zich vooral een verzameling van eenvoudige landbouwwerktuigen uit vroegere tijden. Ook zijn een aantal schaalmodellen te zien van boerderijen of werktuigen uit het verleden.



Na de tweede wereldoorlog is het paleis gebruikt als huisvesting voor soldaten. In 1958 werd het kasteel door de regering overgedragen aan de gemeente Gödöllö die het ging gebruiken voor de huisvesting van ouderen. Op de eerste verdieping van het hoofdgebouw kwamen ongeveer 50 kamers met tussen de 6 en 20 bedden. Verder was er een ruime bibliotheek en de balzaal werd gebruikt als een soort gemeenschapsruimte.



In een apart gebouw wat nog het meeste weg heeft van een soort loods bevindt zich een grote collectie met oude landbouwvoertuigen. Alles staat een beetje door elkaar en er lijkt niet echt een patroon in de collectie te zitten. Bij een aantal voertuigen staan wel korte beschrijvingen waar het om gaat, maar bij een flink aantal is dat niet het geval. Wanneer deze collectie beter gedocumenteerd zou worden, zou hij in elk geval een stuk interessanter worden voor bezoekers van dit museum.





Na het bezoeken van dit landbouwmuseum ben ik weer teruggelopen naar het station van Gödöllö. Het station met het bijbehorende gebouw zit er netter uit dan menig station in Nederland. Zoals wel op meer plekken in Hongarije het geval is, is alles een aantal jaar geleden opgeknapt met behulp van geld van de Europese Unie. Het nieuwe stationsgebouw is gebouwd naast een ouder gebouw. Dit is de voormalige koninklijke wachtruimte. Echt goed aangegeven staat het allemaal niet, dus je moet echt weten dat deze wachtruimte hier is.



Nadat het even zoeken was om de juiste ingang te vinden, kom je vervolgens in een prachtige ruimte die nog helemaal is ingericht zoals in de tijd van de 19de eeuw. De bovenstaande foto laat een grote ruimte zien, die nu voor gelegenheden gebruikt kan worden. In een kleine zijruimte staan wat voorwerpen uit de tijd van koning Franz Ferdinand en zijn vrouw Sissi.



Vanuit deze wachtruimte heb je rechtstreeks zicht op het station zoals op de volgende foto te zien is. Hier is door het raam een trein te zien die staat te wachten om vanaf het station van Gödöllö te vertrekken.



Na vervolgens in Gödöllö nog wat gegeten te hebben, ben ik rond kwart over 6 weer met de trein vertrokken naar Budapest. Elke 30 minuten rijdt er vanuit Gödöllö een stoptrein naar Budapest. In een kleine 40 minuten ben je dan weer op het Keleti station in Budapest. Treinreizen in Hongarije is in vergelijking met Nederland erg goedkoop. Voor een treinkaartje tussen Budapest en Gödöllö (afstand 36 kilometer) betaal je een kleine 2 euro.

.

Ook op allerlei stations tussen Gödöllo en Budapest hebben er de afgelopen jaren flinke renovatiewerken plaatsgevonden. Ook op dit tussenstation zijn de betonplaten die je in Oost-Europa veel ziet verdwenen en vervangen door keurig netje steentjes zoals je die ook in West-Europa ziet.



Als laatste nog een foto van het Keleti treinstation in Budapest. Dit stationsgebouw is gebouwd in het einde van de 19de eeuw en bevat een aantal schitterende fresco’s. Het onderhoud van het gebouw is nogal wisselend. De onderstaande ontvangstruimte is prachtig gerestaureerd, maar zeker delen van de buitenkant van het stationsgebouw zien er niet altijd erg goed uit. Overigens zijn er de afgelopen jaren steeds renovatie werkzaamheden bezig bij de verschillende stations in Budapest. Zo stond het Nyugati treinstation in de buurt van mijn hotel in de steigers om van de buitenkant volledig opgeknapt te worden.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.