Reisverslag Londen 2022 Deel 1

Tags
Donderdag 28 juli 2022
Tijdens de zomervakantie van 2022 ben ik samen met mijn ouders naar London geweest. We hadden al eerder het plan opgevat om dit weer eens te gaan doen, maar ook hier had de hele coronasituatie roet in het eten gegooid. Nu de treinen echter weer normaal reden en de coronabeperkingen richting Engeland waren opgeheven was het dus een goede gelegenheid om deze reis nu toch een keer te gaan doen. Reizen met de trein naar London is best eenvoudig. Vanaf station Breda vertrek je met de Intercity naar het station Brussel-Midi en daar kun je dan overstappen op een rechtstreekse Eurostar trein naar Londen. Als je op tijd je kaartjes koopt, kun je voor 116 euro in de tweede klas op en neer naar London. Het is wel verstandig om wat extra tijd in te plannen in Brussel omdat je daar net als op het vliegveld moet inchecken voor de trein naar Londen. Daar wordt je dan ook meteen gecontroleerd door de Engelse en Belgische douane omdat je dan het Schengen gebied verlaat.



Omdat Engeland nooit onderdeel is geweest van het Schengen gebied hebben we daar geen verschil gemerkt met drie jaar geleden toen het land nog een onderdeel was van de Europese Unie. De trein vertrekt vervolgens uit Brussel en maakt dan enkel nog een tussenstop in het Franse Lille. Daarna kwamen we keurig netjes op tijd aan op het St Pancras station in het midden van Londen. Vandaar zijn we met de metro verder gereisd naar ons hotel in het stadsdeel Blackfriars.



Vrijdag 29 juli 2022
Op de eerste vakantiedag in Londen hebben we een bezoek gebracht aan het British Museum. Dit is het nationale museum van het Verenigd Koninkrijk wat beschikt over een werkelijk enorme collectie voorwerpen uit het volledige bestaan van de mensheid. Het museum is ontstaat uit de nalatenschap van Hans Sloane die bij zijn dood in 1753 een grote verzameling kunstwerken en boeken naliet. Later is de collectie uitgebreid door middel van aankopen en schenkingen van onder andere de koninklijke familie van Engeland.



Het museum is gratis toegankelijk. Wij zijn er deze vakantie een volledige dag geweest en dan nog heb je het idee dat je moet haasten om in elk geval een deel van het museum te kunnen zien. Het is een prachtige maar ook overweldigende collectie van voorwerpen uit alle werelddelen. Als je dus op bezoek gaat naar Londen is het absoluut de moeite waard om dit museum te gaan bezoeken. De foto’s in dit reisverslag zijn dus maar een kleine selectie van wat we op deze dag allemaal gezien hebben.



De foto’s beginnen bij het gedeelte van het museum met voorwerpen uit Europa van de periode 1000 tot 1500. Er was toen sprake van een feudaal systeem waarbij de koningen en de kerk streden om de politieke macht. Het merendeel van de mensen bestond uit boeren die op het land werkten. Richting het einde van de Middeleeuwen werden de steden en de handelaren steeds invloedrijker. Op de onderstaande foto is een middeleeuws schaakbord te zien. Aanvankelijk werd schaken door de kerk verboden maar vanaf het jaar 1200 werd dit verbod steeds meer opgeheven.



In de volgende ruimte kwam alles aan bod op het gebied van klokken en horloges. Deze zijn ontwikkeld in West Europa en zijn in de loop van de tijd een massaproduct geworden. De volgende foto laat een klok zien met een rollende bal uit het jaar 1820. De stalen bal heeft 30 seconden nodig om van het ene eind naar het andere eind te rollen. In totaal legt de stalen bal elk jaar een afstand van 2500 mijl af.



Hier even een overzichtsfoto van de zaal waarin een flink aantal klokken te zien zijn. In het volledige museum is alles keurig netjes gedocumenteerd met een historisch uitleg van het thema van de zaal. Per object wordt dan ook nog eens een duidelijke omschrijving gegeven.



De periode van 300 tot 1100 na Christus was een periode van grote veranderingen in Europa. Er kwam een einde aan het Romeinse Rijk in het westen. In het oosten ontstond het Byzantijnse Rijk als opvolger. Rond 1100 ontstonden steeds meer voorlopers van de huidige moderne landen in Europa.



Een aparte zaal in het museum is volledig ingericht met islamitische kunst. Dit is onder andere mogelijk gemaakt door een schenking van de Albukhary Foundation uit Maleisië. Op cultureel gebied heeft deze organisatie het Islamic Arts Museum in Maleisië opgericht. Dit is nu het grootste museum in dit deel van Azië op het gebied van islamitische kunst. Inmiddels heeft deze organisatie ook initiatieven in andere landen zoals Engeland ontwikkeld. Op de volgende foto zijn een aantal spellen uit de Islamitische wereld te zien.



De volgende zaal in het museum is ingericht met voorwerpen uit het gebied van Iran en Centraal Azië. Hierbij gaat het dan om de periode van 1250 tot ongeveer 1500 waarin dit gedeelte van Azië bezet werd door de Mongolen.



Tussen 1796 en 1925 heerste in Iran de Kadjaren dynastie. Dit was een Perzische dynastie van Turkse afkomst. Gedurende deze periode was er in Iran sprake van een zeer diverse productie van textiel. Dit liep van geweven zijde tot fabrieksmatig gemaakte kleding voor het dagelijkse gebruik.



Het museum gaat verder met een zaal vol voorwerpen uit Europa van de 15de tot en met de 19de eeuw. Dit was een periode met grote sociale veranderingen. Gedurende deze jaren ontstonden ook vele kolonies van Europese landen in andere werelddelen.



In 1685 werd door koning Louis XIV van Frankrijk het edict van Nantes ingetrokken. Door dit edict hadden de Hugenoten hun protestantse godsdienst in Frankrijk vrij kunnen uitoefenen. Het gevolg hiervan was dat veel Hugenoten vervolgens vluchten naar steden in het noorden van Europa. Veel handwerkers onder de Hugenoten kwamen in Londen terecht. Het museum heeft een uitgebreide collectie zilver wat gemaakt is in de periode nadat de Hugenoten in Londen aankwamen.



Rond 1750 waren er ongeveer een dozijn fabrieken in Europa en Engeland die kunstmatig porselein produceerden. Veel van deze fabrieken werden weer gesponsord door koningshuizen. In Engeland werden de fabrieken vooral opgericht door privépersonen. Porselein werd vooral verzameld door koningshuizen. Dat zie je vooral in Duitsland dat vroeger uit veel verschillende koninkrijken bestond. Overal zijn uitgebreide verzamelingen van porselein.



In de 19de eeuw werd bij het maken van voorwerpen vaak teruggegrepen op patronen uit het verleden. Dit was het geval met de Gotische stijl die voorkwam in het noorden van Europa. In landen als Duitsland en Frankrijk lag weer meer de nadruk op de stijl uit de periode van de Renaissance.



Het museum gaat vervolgens verder met het huidige Europa. Zomaar een willekeurig voorwerp uit deze verzameling is de koperen ketel met standaard uit 1903 die ontworpen is door Jan Eisenlöffel en gemaakt is in zijn atelier in Haarlem.



Midden in het museum bevindt zich een met glas overdekte ruimte. Deze ruimte was in het oorspronkelijk ontwerp bedoeld als tuin, maar in de praktijk is het vanaf het begin de ruimte geweest waar de bibliotheek van het museum gevestigd was. In 1997 is dit gedeelte van het museum op een andere locatie als “British Library” apart verdergegaan. Vanaf september 1999 is gewerkt aan deze overkapping die uit 3212 verschillende stukken glas bestaat. In deze ruimte bevindt zich nu de museumwinkel en ook een aantal gelegenheden om wat te eten of te drinken.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML