Reisverslag Göteborg 2023 Deel 35

Vrijdag 18 augustus 2023
Na een mooie vakantie in Denemarken maar vooral Zweden was het op deze vrijdag weer tijd om naar huis te gaan. Het was vroeg opstaan want al voor zeven uur in de ochtend begon de reis op het busstation van Göteborg. Vanwege werkzaamheden begon de trein richting Denemarken vandaag niet op het centraal station. Vlak hiernaast ligt het busstation en hier stond rond zeven uur een bus klaar om de treinreizigers naar station Molndal te vervoeren. Dit was een rit van een kleine twintig minuten.



Dit stukje van de reis ging prima en daarna was het wachten op dit station op de trein richting Denemarken. Zoals op de foto te zien is, is het gewoon een doorsnee station waar vooral regionale treinen stoppen. Er stond hier in elk geval een flinke hoeveelheid reizigers met de nodige koffers die deze trein moest hebben.



Tussen Göteborg en Kopenhagen rijden geen intercitytreinen van de Zweedse spoorwegen. Om deze route af te leggen moet je gebruik maken van de “Oresundstag”. Dit is een regionale trein die vooral in het zuiden van Zweden rijdt. De treindienst zit eigenlijk tussen een regionale trein en een intercitytrein in qua comfort. Er is ook een aparte eerste klas.



In totaal duurt de reis tussen Göteborg en Kopenhagen rond de vier uur. De trein stopt in totaal 17 keer. In tegenstelling tot de echte intercitytreinen van de Zweedse spoorwegen kun je voor deze trein wel kaartjes kopen via de website van de Deutsche Bahn. Dit heeft het voordeel dat je dus vanaf Göteborg een doorlopend treinkaartje kunt kopen naar Breda. Dat heeft het grote voordeel dat als je ergens een aansluiting mist, je gewoon de volgende trein kunt pakken. Ook al is dit een intercitytrein waarvoor treinbinding geldt.



Een probleem bij het kopen van internationale treinkaartjes kan nog wel eens zijn dat bepaalde treinen zoals de Eurostar gebruik maken van eigen reserveringssystemen. Hierdoor kun je dus geen doorlopend kaartje kopen. En dat kan problemen opleveren bij vertragingen tijdens de reis.



Rond half 12 kwam ik keurig netjes op tijd aan op het centraal station van Kopenhagen. Hier had ik nog twee uur de tijd voordat rond half 2 de trein richting Duitsland vertrok. Omdat ik later op de dag weinig overstaptijd had, heb ik in de buurt van het station een goede warme maaltijd gegeten.



Toen ik terugliep naar het station van Kopenhagen viel het mij al op dat het bij de ingang behoorlijk druk was met allerlei mensen die hier met de nodige koffers stonden. Dat betekent meestal weinig goeds. Na een tijdje kwam ik erachter dat er problemen waren op de enige spoorlijn richting het zuiden van Denemarken. Dit had tot gevolg dat de trein van half 12 naar Hamburg niet vertrokken was en ook andere treinen richting het zuiden van Denemarken niet konden rijden.



Na enige tijd werd duidelijk dat de storing nog wel even zou duren en er ook om half 2 geen trein zou vertrekken richting Hamburg. Op den duur stond de trein richting Hamburg op het overzichtsbord met een vertraging van maar liefst vijf uur. Medewerkers van de Deense spoorwegen begonnen inmiddels met het uitdelen van flesjes water. Erg veel informatie hadden ze ook niet en je kreeg dan ook meer informatie door op Twitter te kijken bij het account van de spoorwegen.



De enige mededeling was dat er bussen besteld waren voor de reizigers richting Hamburg. Na een lange tijd verscheen de eerste bus maar die was bedoeld voor de reizigers van de eerste trein van half 12 die niet had kunnen rijden. Dat werd ook allemaal gecontroleerd bij het instappen. Hierna kwam er nog een bus en ook die werd volledig gevuld met reizigers van die trein. Inmiddels werd het later en later op de middag en vertrok er nog een aparte bus voor een groep kinderen die ook gestrand waren. Daarna was het volstrekt onduidelijk of er nog meer bussen zouden komen en was de situatie voor iedereen uitermate verwarrend.



Naarmate de tijd verstreek werd het duidelijk dat het deze dag in elk geval niet meer zou lukken om terug te reizen naar Nederland. Zo rond een uur of vijf werd duidelijk dat er misschien om half zes een trein naar Hamburg zou vertrekken. De kans zou dan groot zijn dat deze trein afgeladen vol zat omdat er nog allerlei mensen van eerdere treinen stonden te wachten en de treinen vaak goed gevuld zijn. Rond die tijd ving ik het bericht op dat er rond vijf uur een trein zou gaan rijden richting Fredercia. Het was nog een heel gedoe om bij de trein te komen omdat het station echt stampvol met mensen stond. Met de nodige moeite kwam ik bij en in de trein waar het ook ontzettend druk was.



Met een vertraging van ongeveer 20 minuten vertrok de trein vanaf het station van Kopenhagen in de richting van Fredericia. En we hadden geluk want dit was de eerste trein die weer over deze route kon rijden. Met de nodige vertraging kwam de trein hier rond half 8 aan.



De dienstregeling was nog steeds verstoord en daardoor kwamen treinen nog met vertraging binnen. Een aansluiting die op het ene moment nog mogelijk was, was dan op het andere moment alweer vervallen. Inmiddels was het al wel duidelijk dat ik deze dag nog in Hamburg aan zou kunnen komen. Mocht het echt tegenzitten dan had ik vanuit Fredericia nog terug kunnen reizen naar Kopenhagen zodat ik niet in een kleine plaats gestrand zou zijn.



Via Fredericia kwam ik uiteindelijk terecht op het station van Kolding. Vanaf dit station vertrok er dan rond negen uur een rechtstreekse trein naar Flensburg in Duitsland. Omdat Hamburg voor deze dag het hoogst haalbare was, had ik hier inmiddels al een hotel geboekt in de buurt van het centraal station.



In Kolding moest ik vervolgens nog ongeveer een half uur wachten. Dit is een plaats met rond de 60.000 inwoners. Op het grasvels voor het station staat nog een beeld van de Deense politicus en uitgever Christen Berg die in de 19de eeuw leefde.



Daarna was het wachten op de trein richting Flensburg die rond negen uur op het station aankwam. Het duurt dan ongeveer een uur en een kwartier voordat je rond kwart over 10 aankomt in Flensburg. Daar heb je dan ongeveer acht minuten om over te stappen op een regionale trein richting Neumünster. Overigens had ik al nagezocht dat ook als ik de overstap zou missen er toch nog voldoende treinen zouden zijn om in elk geval in de loop van de nacht in Hamburg aan te komen.



Een uur later was het in Neumünster overstappen op een andere regionale trein richting Hamburg. Deze overgang ging ook soepel zodat ik rond half 12 in de trein naar Hamburg zat die hier rond half 1 op het centraal station aankwam.



Daarna was het nog een minuut of tien lopen richting het hotel. Vertraging komt bij internationale treinreizen met enige regelmaat voor maar zo extreem als op deze reis heb ik het nog nooit meegemaakt. Op het moment dat een deel van het spoor buiten gebruik is heb je gewoon pech.



Zaterdag 19 augustus 2023
Na ’s morgens in het hotel ontbeten te hebben, was ik rond negen uur weer op het station in Hamburg. Doordat de treinbinding vanwege de vertraging vervallen was, was het mogelijk om elke willekeurige trein te nemen. Na op het station een nieuwe reservering gehaald te hebben aan het loket van de Deutsche Bahn heb ik de trein van kwart voor 10 genomen richting Osnabrück.



Op deze laatste reisdag ging het gelukkig allemaal goed waardoor ik rond twaalf uur op de trein richting Nederland kon stappen. Het voordeel van een doorlopend treinkaartje van de Deutsche Bahn is dat wanneer je je eindbestemming niet meer kunt bereiken door vertraging en je dus een hotelovernachting nodig hebt, je de kosten hiervoor terugkrijgt. Na afloop van de vakantie heb ik de hotelrekening plus het treinkaartje opgestuurd. De kosten van het hotel heb ik volledig teruggekregen en van het trainkaartje 50 procent omdat de vertraging meer dan 120 minuten was.



Via een tussenstop in Deventer kwam ik uiteindelijk rond tien over half vier aan in Breda.



Reactie toevoegen

Filtered HTML