Reisverslag Budapest zomer 2021 deel 10

Tags: 

Zondag 8 augustus 2021
Zoals in het vorige deel van dit reisverslag opgemerkt, heb ik op de laatste dag dat ik in Boedapest was de Vajdahunyadburcht bezocht die in het centrum van de stad staat. In deze burcht zijn een aantal verschillende tentoonstellingen ondergebracht met als kern een uitgebreid overzicht van de geschiedenis van de landbouw in Hongarije.



Op de eerste verdieping van het gebouw waren nog een tweetal tentoonstellingen te zien. Eentje ging over de geschiedenis van het vissen in Hongarije. Ook dit deel van de tentoonstelling zag er redelijk gedateerd uit en mag wel weer eens een keertje bij de tijd gebracht worden.



Verder doorlopen kwam je dan vervolgens vanzelf uit bij de tentoonstelling over de geschiedenis van de jacht in Hongarije. Dit gedeelte van de burcht ziet er uit als een soort kerk en de hoge wanden hingen dan ook voor een flink deel vol met allerlei geweien van geschoten dieren.



Dit gedeelte van de tentoonstelling was duidelijk weer een stuk moderner van opzet zoals op de volgende foto te zien is, waar een aantal nagemaakte dieren in hun natuurlijk omgeving te zien zijn.



En verder kan in een dergelijk museum natuurlijk een uitgebreide verzameling geweren ook niet ontbreken. Het museum is centraal gelegen in Boedapest in de buurt van een mooi park en als je een beetje geïnteresseerd bent in de onderwerpen van dit museum kun je er prima een ochtend doorbrengen.



Na het bezoek aan de Vajdahunyadburcht was het tijd om weer terug te gaan naar het hotel, alle spullen in de auto te doen en vervolgens te vertrekken in de richting van Osijek in Kroatië.



Op zondagmiddag was het gelukkig vrij rustig in Boedapest en vanuit het hotel was ik dan ook vrij snel en soepel op de snelweg richting Kroatië. Hier was het vrij rustig zodat je gewoon op een goede manier door kon rijden. In Hongarije heb ik nog een tussenstop gemaakt om even te rusten te tanken. Het grootste deel kun je in Hongarije gewoon op de snelweg rijden. Pas in de buurt van de grens moet je van de snelweg af om via een soort provinciale weg verder te rijden naar de grensovergang bij Kroatië.



Omdat Kroatië geen onderdeel van het Schengengebied is, vinden er tussen Hongarije en Kroatië nog grenscontroles plaats. Bij deze grensovergang was het niet erg druk, maar er werd wel uitgebreid de tijd genomen om alles af te werken. Bepaalde automobilisten waren blijkbaar vaste klanten en het douanepersoneel praten daar even gezellig mee bij. Het ging er allemaal zeer relaxed aan toe dus het was toch nog wel eventjes wachten in de warmte. Nadat ook bij mij de papieren gecontroleerd waren, kon ik doorrijden richting Osijek. In de zomer van 2021 moest je nog een speciaal papier invullen als je Kroatië in wilde in verband met de coronasituatie. Dit is bij mij niet gecontroleerd.



Op Google Maps wordt deze grensovergang ook uitgebreid becommentarieerd. In totaal hebben 119 mensen een review achtergelaten en is de waardering een 1,9 op een schaal van 1 tot 5. De klachten komen in grote lijnen op hetzelfde neer. Ook als er maar weinig mensen zijn, duurt het allemaal eindeloos. Wat dienstverlening betreft is er hier dus nog wel het nodige te verbeteren.



Na aangekomen te zijn in Osijek en ingecheckt te hebben in het hotel ben ik nog even rond gaan lopen in de omgeving omdat het nog vrij vroeg in de avond was. Osijek heeft een aantal mooie stukken, maar andere delen van de stad zien er ook gewoon uit als een typische stad in Oost-Europa. Lelijke gebouwen, veel beton en weinig groen.



Osijek heeft sinds een aantal jaren een keurig net en modern busstation. Het is ruim opgezet met allerlei faciliteiten, een aantal loketten om kaartjes te kopen en keurige elektronische borden waarop de bussen worden aangegeven die vertrekken. Qua busverkeer viel het met lijnen wel tegen en waren het voor een flink deel lange afstandsbussen die hier reden. Hoe verder je naar het oosten gaat in Europa hoe slechter het over het algemeen gesteld is met het openbaar vervoer.



Vlak in de buurt van het busstation van Osijek bevindt zich het treinstation. Het aantal treinen dat hier rijdt is vrij beperkt en vaak gebeurt het ook nog op onregelmatige tijden. Het was dan ook een heel gepuzzel om de plannen voor deze dagen in Kroatië rond te krijgen. Voor het bezoek aan Vukovar heb ik er dan ook voor gekozen om met de auto te gaan omdat dit met het openbaar vervoer gewoon niet te realiseren was. Oorspronkelijk was de reis al gepland voordat de corona situatie zich voordeed en de naweeën daarvan waren voor mijn gevoel zeker bij het busverkeer nog te werken. Er reden gewoon minder bussen en de dienstregeling was hier dus blijkbaar toch wat uitgedund.



Zoals op de laatste foto van dit deel van het reisverslag te zien is, was het station van Osijek een behoorlijke bouwput. Het is de bedoeling dat dit station van de buitenkant volledig teruggebracht gaat worden in zijn oorspronkelijke staat. Ook binnen in het station zal alles opnieuw ingericht worden en zal het gebouw toegankelijk gemaakt gaan worden voor mensen met een beperking.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.