Reisverslag Kopenhagen 2023 Deel 10

Woensdag 9 augustus 2023
Het museum bestaat uit een zevental verschillende onderdelen. In dit reisverslag zijn tot nu toe een tweetal delen aan bod gekomen. Dit zijn de delen over de Deense prehistorie en het gedeelte waarin voorwerpen uit allerlei delen van de wereld te zien zijn. De delen over de Deense middeleeuwen en de renaissance, de etnografische collectie en de geschiedenis van Denemarken van 1660 tot 2000 heb ik vanwege tijdgebrek over moeten slaan. De antieke verzameling op de derde verdieping die relatief beperkt is ten opzichte van de rest van het museum (maar nog steeds omvangrijk) heb ik nog wel kunnen bekijken.



De derde verdieping start met een flinke verzameling van voorwerpen uit het oude Egypte. De Egyptenaren geloofden bijvoorbeeld dat als iemand overleden was dat het lichaam van deze persoon dan op een boot van de bovenwereld naar de onderwereld vervoerd werd. Hier zijn dan ook de bekende voorwerpen uit Egypte zoals beeldjes, mummies en hiërogliefen te zien.



Egyptenaren leefden in adobe huizen. Dit zijn huizen die gebouwd zijn van klei. Dit materiaal wordt vooral gebruikt in landen waar het niet vaak regent omdat het materiaal daar niet goed tegen kan. De voorwerpen uit het dagelijkse leven die in het museum terug te vinden zijn, komen vooral uit graftombes. Dit soort voorwerpen werden door de Egyptenaren meegegeven aan de overledenen.



De volgende foto laat een monumentale kruik zien met geometrische ornamenten. De kruik was een grafmonument op een begraafplaats in de buurt van Athene rond het jaar 750 voor Christus.



Een andere ruimte staat vol met vondsten uit de bronstijd. Ook hier gaat het weer vooral om gebruiksvoorwerpen die in huizen en graven gevonden zijn zoals potten, juwelen, wapens en gereedschappen.



Het plaatsje Lindos op het eiland Rhodes is tussen 1902 en 1914 opgegraven door Deense archeologen. In een aparte ruimte staan een groot aantal voorwerpen die hier toen gevonden zijn.



Ondanks dat dit maar een relatief klein gedeelte van het museum is, is ook hier het aantal voorwerpen overweldigend. Ook hier weer een tweetal foto’s die hier wat van laten zien. De eerste met allerlei vazen, de tweede met wijnvaten.





En nog meer vazen en oude beelden.





Tot slot nog een laatste foto uit het museum van een gedeelte van een mozaïek. Het komt uit Carthago. Het nationale museum van Denemarken is dus echt een aanrader op te bezoeken. Maar trek er dan echt een volledige dag voor uit om alles te kunnen zien. Het is zoals de foto’s laten zien een indrukwekkende collectie met voorwerpen uit allerlei delen van de aarde en tijdsperiodes.



Hierna ben ik teruggelopen naar mijn hotel om daar mijn spullen op te halen. Vlak in de buurt van het centraal station bevindt zich het Tivoli attractiepark. Dit is opgericht in 1843 en daarmee een van de oudste parken ter wereld. Het heeft onder andere de oudste nog opererende houten achtbaan ter wereld.



Op het centraal station van Kopenhagen heb ik nog wat gegeten om vervolgens op zoek te gaan naar de trein richting Stockholm. De storm was inmiddels weer gaan liggen waardoor de meeste treinen weer reden. Vanuit Kopenhagen rijden er rechtstreekse sneltreinen van de Zweedse spoorwegen naar Stockholm. In een aantal gevallen reden deze treinen de afgelopen dagen niet over de Oresundbrug. Hierdoor moest je dan eerst met een regionale trein naar Malmo om daar op de sneltrein richting Stockholm over te stappen. Dat was vandaag niet nodig.



De treinen richting Zweden vertrekken overigens vanaf een spoor dat behoorlijk afgelegen ligt ten opzichte van de andere sporen. Je moet eigenlijk het centraal station weer uit om dat op een vrij afgelegen stukje uit te komen. Hier ligt dan spoor 26 vanwaar de trein vertrekt. Ongeveer een half uur voor vertrek van de trein was ik hier al op tijd aanwezig.



De trein kwam stipt op tijd aan op het station van Denemarken. Het instappen ging vlot en in de eerste klas was er voldoende ruimte. Qua comfort zijn deze treinen gewoon te vergelijken met de ICE-treinen van de Deutsche Bahn.



De trein maakt nog een tussenstop op het station bij het vliegveld om vervolgens over de Oresundbrug naar Zweden verder te rijden. Als je op tijd een kaartje koopt, betaal je voor de treinreis tussen beide hoofdsteden in de eerste klas rond de 45 euro. Alleen met de auto de Oresundbrug overrijden kost al 57 euro aan tol. Wat dat betreft is de trein ten opzichte van de auto dus best een goedkoop vervoersmiddel.



Rond zeven uur wordt de eerste tussenstop gemaakt in Zweden op het station van Malmö. Daarna is het nog ongeveer vier en een half uur reizen door het Zweedse landschap om aan te komen op het station van Stockholm. Hier valt vooral de enorme ruimte die er in dit land is op. Veel bossen en slechts af en toe een stad en hier en daar wat losse woningen.



Stipt op tijd stond in om 23.40 uur op het centraal station in Stockholm. Vandaar was het nog een kleine tien minuten lopen naar mijn hotel wat hier zoals gebruikelijk weer vlak in de buurt lag.





Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML